Knuffelhond, schijnstudent en Hunter bij welzijnsweek voor TU-studenten

Tijdens de How are U-Week is volop aandacht voor het welzijn van TU-studenten. En dat is volgens de studentenraad hard nodig. “Iedereen zit weleens slecht in zijn vel.”

Ellie Boyd, Julie Tazelaar en Marten Leenders organiseren de 'How are U' welzijnsweek op de TU Delft. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat het het welzijn van studenten onder druk staat. Tijdens de How are U-Week wil de Delftse studentenraad het probleem bespreekbaar maken. Delta sprak met organisatoren Marten Leenders, Julie Tazelaar en Ellie Boyd, projectbegeleider vanuit de afdeling Education & Student Affairs (ESA).

Taboesfeer
“Het is tijd dat we het onderwerp uit de taboesfeer halen, want iedereen zit weleens slecht in zijn vel”, zegt studentenraadsvoorzitter Marten Leenders. Om studentenwelzijn meer bespreekbaar te maken houdt de studentenraad daarom van 14 tot en met 18 november de How Are U – Week. Door middel van workshops en lezingen staat studentenwelzijn vijf dagen lang in de spotlight.

‘We merken dat internationals moeilijk aansluiting vinden’

Zo zijn er iedere ochtend gratis sportactiviteiten bij sport- en cultuurcentrum X. “Denk aan krav maga of yogalates (een combinatie van yoga en pilates)”, vertelt medeorganisator Julie Tazelaar. Op het programma staan verder lezingen van een voormalig schijnstudent die lange tijd deed alsof hij studeerde en Michael Kortekaas (bekend van het televisieprogramma Hunted).

Internationale studentenverenigingen organiseren sociale activiteiten zoals een potluck waarbij iedereen iets te eten meebrengt en een pyjamaparty. “Vooral voor internationale studenten is het sociale aspect belangrijk”, zegt Tazelaar. “We merken dat juist zij moeite hebben om aansluiting te vinden bij medestudenten.”

Corona
Het idee voor een studentenwelzijnsweek ontstond twee jaar geleden tijdens de coronapandemie. “Toen is een eerste hybride variant van de welzijnsweek gehouden”, vertelt projectbegeleider Boyd. “Er was vanuit de TU budget om een paar honderd mensen te bereiken. Uiteindelijk bleek het initiatief zo succesvol dat de studentenraad er vorig jaar voor heeft gepleit om alle TU-studenten erbij te betrekken. Met deze week als resultaat.”

“Tijdens corona stond de mentale gezondheid van studenten onder hoogspanning. Toch hebben veel mensen het gevoel dat ze falen als ze zeggen dat het niet zo goed gaat”, zegt Boyd. “Wij willen laten zien dat je sterk bent als je dat wél uitspreekt en om hulp vraagt. Het is belangrijk om tijd voor jezelf te nemen en niet alleen maar door te gaan. TU-studenten zijn vaak uitblinkers, maar je kunt ook uitblinken door pas op de plaats te maken.”

‘Deze editie moet galmen door Delft’

Leenders beaamt dit. “De werkdruk voor TU-studenten is hoog, maar het bespreekbaar maken vinden studenten lastig. Daarom is deze week zo belangrijk.”

De drie hopen dat de welzijnsweek een jaarlijks terugkerend evenement wordt. “Deze editie moet galmen door Delft, als dat lukt dan is onze missie geslaagd”, besluit Leenders.

Welke workshop of lezing mag je niet missen? Dit zijn drie tips van de organisatoren.

• Leenders: “De lezing van de schijnstudent. Ik vind het heel interessant hoe je terechtkomt in een spiraal van leugens. Daarnaast is het een open gesprek, dus iedereen mag vragen stellen.”
  • Tazelaar: “Het Time Out Café, een interactieve voorstelling over grensoverschrijdend gedrag. De groep speelde het stuk eerder al bij het Delftsch Studenten Corps. Ik heb veel lovende verhalen gehoord.”
  • Boyd: “De lezing van Michael Kortekaas. Hij is bekend van het televisieprogramma Hunted en vertelt over mentale weerbaarheid, het presteren onder druk en hoe je daarbij jezelf niet uit het oog verliest. En als je tijd hebt, boek dan zeker een tijdslot met knuffelhond Norah!”
  • Bekijk het volledige programma van de How are U-Week op de website.
  • Meer informatie vind je op Instagram.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl