Opinie

Knoeiprofessoren

Een paar jaar geleden rondden mijn collega’s en ik een onderzoek af. We stopten de resultaten in een rapport, er was een Nederlands en een buitenlands wetenschappelijk artikel.

Ik geloof dat er nog een krantenbericht verscheen en er werd zelfs nog een symposiumpje aan dit onderwerp besteed. We konden tevreden zijn en dat waren we ook. Zo. Publicaties afgerond, op naar het volgende onderwerp. De leden van ons tijdelijke team waaierden weer uit.

Vandaag ontving ik een verzoek. De coördinator van een parlementair onderzoek had onze publicatie van drie jaar geleden gezien en vond dat heel interessant. Mocht zij de ruwe data hebben?

Ik schrok me lam. Ik wilde zeggen: ‘mevrouw, dat is drie jaar geleden! Toen had ik nog rood haar!’ Maar ik zei: ‘natuurlijk, komt eraan.’

Ik moest die ruwe data kunnen produceren. Ik zocht tussen mijn bestanden. Mijn computer was sindsdien al een keer of wat gecrasht en er was een ict-migratie geweest waarbij mijn totale e-mailcorrespondentie is verdwenen… Ik kon het bestand in ieder geval niet meer traceren. Gelukkig is mijn collega vele malen zorgvuldiger dan ik en hij wist het bestand binnen een dag boven water te krijgen. Pfew. Gered. Het was net op tijd: over een maand zal hij elders werken en zal hij vast ook niet alle bestanden netjes kopiëren en meenemen.

Op dat moment dacht ik aan de Diederik Stapels en de Don Poldermansen met hun wetenschapsfraude. Die sterprofessoren zijn totaal uit de bocht gevlogen. Maar ook ik heb de boel kennelijk niet helemaal op orde en ik vraag me af welke onderzoekers wel glansrijk door de iso-certificering van data-opslag zouden komen.

Ik heb zo’n vermoeden dat we met de twee knoeiprofessoren pas een topje van een kolossale ijsberg hebben gezien.

Deze week trok het ISO via Twitter aan de bel. “De klachten omtrent tweede studie blijven komen. DUO stuurt studenten door naar het ISO voor voorlichting”, stond er in de tweet. Volgens het ISO verwijst DUO (voorheen IB-groep) ‘twee tot drie keer per week’ studenten met vragen over het volgen van een tweede studie naar hen door.

Mis
Het ISO vindt dat ‘hier iets mis gaat’. ISO-voorzitter Guy Hendricks stelt dat de regeling zelfs voor instanties als DUO complex en onduidelijk is. “Wij kunnen inmiddels alle vragen wel beantwoorden, maar wij hebben niet de macht en de middelen om dat te blijven doen.” Als instanties en instellingen zoveel waarde hechten aan de regeling, waarom wordt er dan zo slecht gecommuniceerd, vraagt hij zich af.

Takenpakket
Navraag bij DUO leert de zwarte piet eigenlijk bij de instellingen moet liggen. Volgens een voorlichter van DUO hoort voorlichting over het volgen van een tweede studie niet tot het takenpakket. Daardoor kan de woordvoerder zich ‘best voorstellen dat medewerkers studenten wel eens doorverwijzen’, temeer daar de mensen van het ISO goed op de hoogte zijn en DUO geen voorlichtingsmateriaal heeft . “Wij kunnen maar in beperkte mate vragen over de tweede studie beantwoorden. Dat is eigenlijk aan de instellingen.”