Knaw tegen onderwijs als handel

Studentenaantallen zijn van ondergeschikt belang, vindt de voorzitter van de prestigieuze Koninklijke Nederlandse Akadedemie van Wetenschappen (Knaw).

/strong>

Universiteiten starten steeds meer modieuze opleidingen die niets met wetenschap te maken hebben. Dat is levensgevaarlijk. Om in Europa te kunnen overleven, moeten ze juist hun wetenschappelijke kwaliteit centraal stellen.

Die waarschuwing komt van prof.dr. R.S. Reneman, voorzitter van de Knaw. In zijn jaarrede zei hij gisteren dat veel universiteitsbestuurders het aanbieden van onderwijs louter nog als handel lijken te zien. Op de inhoud zouden ze niet meer letten. Zo stuntte een universiteit onlangs in China met een mastersopleiding voor 5000 euro. Reneman vindt dat onbestaanbaar en ‘beschamend’.

De Akademievoorzitter riep bestuurders op af te zien van hun drang tot schaalvergroting. De kwaliteit van het onderwijs moet de hoogste prioriteit hebben. Ook de financiering van opleidingen zou meer op kwaliteit dan op studentenaantallen moeten berusten.