Opinie

KNAW-onderzoekers

In Delta 39 van 16 december stond het bericht dat de TU in de ronde 1999 twee KNAW-onderzoekersplaatsen heeft toegewezen gekregen. Afgemeten naar het totaal aantal van 37 en vergeleken met de hogere score van veel andere universiteiten, waaronder ook kleinere dan de TU, lijkt dit wellicht niet erg sterk. Maar als lid van de Jury voor de toekenning van deze plaatsen in het gebied Technische Wetenschappen wil ik graag aanvullend melden dat er dit jaar slechts drie plaatsen konden worden toegewezen in dit gebied. Ten opzichte hiervan is de score van de TU heel gunstig. Ten opzichte van het door de TU ingediende aantal van drie voorstellen geldt dat zelfs nog sterker, temeer daar één van deze drie niet ontvankelijk was verklaard omdat dat niet voldeed aan de (dit jaar ingestelde) eis van tenminste drie jaar onderzoekervaring als postdoc. De score van de overige twee ingediende voorstellen was dus 100 procent, wat kan worden vergeleken met een score van circa 43 procent zowel binnen het gebied van de Technische Wetenschappen als gemiddeld over alle voorstellen van de ronde 1999.