KNAW-beurzen voor Delftse Wetenschappers

Mr.dr. Helen Stout (TBM) en dr.ir. Paul Breedveld (werktuigbouwkunde) krijgen een postdocbeurs van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

br />
Stout en Breedveld kunnen dankzij de beurs voor een periode van drie tot vijf jaar in vaste dienst treden van de TU Delft. Paul Breedveld werkt bij de sectie Mens Machine Systemen van de faculteit Ontwerp, Constructie en Productie. Hij kwam dit jaar in het nieuws door het ontwikkelen van een flexibele endoperiscoop voor chirurgen. Met dit camerasysteem zijn ingewikkelde buikoperaties mogelijk. Helen Stout maakt deel uit van de sectie Beleid, Techniek en Infrastructuren van TBM en doet als postdoc onderzoek naar de snel veranderende markt van energiebedrijven.

In 1986 startte de KNAW het beurzenprogramma om jonge, gepromoveerde onderzoekers te helpen aan een vaste aanstelling aan de eigen universiteit. Jaarlijks worden zo’n veertig beurzen verdeeld. Breedveld en Stout behoren tot de 37 laatste ‘akademie-onderzoekers’, die in 2002 zullen worden aangesteld. De onderzoekers konden in een open competitie aanvragen indienen. In totaal zijn 97 aanvagen ingediend.