Kluyverlabs Sef Heijnen wint Akzo-Nobel Science Award

De Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen heeft prof. Sef Heijnen van de sectie bioprocestechnologie de Akzo Nobel Science Award toegekend voor zijn werk aan biofilms. Met de prestigieuze wetenschapsprijs is een bedrag gemoeid van 50 duizend euro.

De prijs wordt aan Heijnen toegekend op grond van zijn totale wetenschappelijke werk, en de biofilms in het bijzonder. Met deze biologische reinigingstechnieken, waar nu de groep van prof. Mark van Loosdrecht aan verder werkt, kunnen met micro-organismen afvalstoffen omgezet worden in bruikbare grondstoffen.

De jury van de sinds 1752 in Haarlem gehuisveste stichting roemt het onderzoek van Heijnen om zijn diepgang en maatschappelijke relevantie. Volgens haar heeft het ‘geleid tot nieuwe kennis die bijdraagt aan de ontwikkeling van industriële en milieutechnische processen die minder energie en grondstoffen verbruiken’.

Heijnen ziet de prijs als een erkenning voor het werk van zijn groep. “Het is mooi om te zien dat het niveau van onze onderzoeksgroep en het wetenschappelijk werk gewaardeerd worden”, zegt hij, “en dat het onderzoek zo’n impact heeft in de praktijk. Wat het bedrag betreft, daar kun je niet eens zoveel nieuw onderzoek mee doen. Maar het is wel een mooi stuk erkenning. Die gaat trouwens ook naar Mark van Loosdrecht en Gijs Kuenen, met wie ik het winnende onderzoek tot vier jaar geleden heb gedaan.”

De komende jaren wil Heijnen zich sterker op industriële microbiologie richten, waarbij met micro-organismen antibiotica en vitamines gefabriceerd worden.

“Je kunt deze organismen opvatten als complexe fabrieken”, zegt Heijnen. “Een soort Pernis, maar dan op microformaat. We willen deze organismen de komende jaren opnieuw opbouwen met genomicstechnieken, door ze te herontwerpen. Zo willen we de fermentatieprocessen in deze organismen nog meer naar onze hand zetten. Je kunt dan door het voeren van enkel glucose met deze organismen een wereld van verschillende stoffen produceren.” (RZ)