Klimaatzeilers missen de boot naar de COP-top

We moeten minder vliegen. Die boodschap wilden twee IO-alumni uitdragen op de klimaattop. Ze zeilden richting Chili. Halverwege hoorden ze dat de top verhuisd was naar Spanje.

IO-alumni Eva Dijkema en Jeppe Bijker waren halverwege de Atlantische Oceaan toen ze hoorden dat de klimaattop niet in Chili zou plaatsvinden. (Photo: Sail to the COP)

Vanaf het Caribische eilandje Martinique proberen klimaatactivisten en IO-alumni Eva Dijkema en Jeppe Bijker er nog het beste van te maken. Er zijn ergere plekken om te stranden. Toch waren ze liever in Madrid beland bij de klimaattop. Dijkema en Jeppe Bijker willen met hun project Sail to the COP (COP staat voor Conference of Parties, de klimaattop) aandacht vragen voor duurzame mobiliteit. Een paar maanden geleden lichtten ze met een groep jonge geestverwanten het anker van hun gecharterde driemaster en startten de lange zeereis naar Chili, waar de top in eerste instantie zou plaatsvinden. Tijdens de reis schreven ze een rapport met mogelijke oplossingen voor de klimaatcrisis, die ze 20 december presenteren.

Hadden jullie niet terug kunnen varen, zoals Gretha Thunberg ook deed?

Bijker : “De windrichting was ongunstig. Ons schip, een oude schoener, kan niet goed hoog aan de wind varen. We zouden nooit op tijd aangekomen zijn in Spanje.”

Wat doen jullie nu in Martinique?

Dijkema: “Toen we erachter kwamen dat we niet zelf bij de top aanwezig konden zijn hebben we andere jongeren in Europa bereid gevonden om ons te vertegenwoordigen. We hebben hen de afgelopen tijd vanuit Martinique ondersteund door informatie door te sturen en overleg te voeren.”

Om wat voor informatie gaat het?

Dijkema: “We zijn met 34 mensen aan boord. Allemaal jongeren tussen de 18 en 32 jaar. Samen denken we na over maatregelen om klimaatverandering aan te pakken. We zijn een zeilende denktank. Binnenkort presenteren we ons rapport.”

Maar concreet. Wat voor maatregelen hebben jullie bedacht op zee?

Bijker: “We hebben ideeën over hoe beleid kan worden vormgegeven, en ideeën over technische oplossingen.”

En die technische oplossingen bestaan er zeker uit dat mensen moeten zeilen?

Dijkema lachend: “Nee hoor, we vinden niet dat iedereen nu moet gaan zeilen. Maar willen wel dat mensen meer nadenken over vervoer. De trein is vaak een prima alternatief voor het vliegtuig. Maar het zou goed zijn als er meer nachttreinen komen. Over een afstand als Amsterdam-Madrid doe je met de trein erg lang. Als je er nou voor kunt zorgen dat mensen die reistijd grotendeels ‘s nachts spenderen in een nachttrein, dan ervaren ze het minder als verloren tijd.”

Bijker: “Als je de oceaan moet oversteken, biedt de trein natuurlijk geen alternatief. Maar zeppelins wel. Daarover schrijven we ook in het rapport. We presenteren het op 20 december.”

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl