Wetenschap

‘Klimaatwetenschappers, kom naar Frankrijk’

De Franse president Macron nodigt onderzoekers en ondernemers die het klimaatprobleem willen oplossen uit om naar Frankrijk te emigreren.

Make Our Planet Great Again heet het initiatief dat de Franse regering vorige week lanceerde. De naam is een niet al te subtiele zinspeling op de campagneslogan van de Amerikaanse president Trump, die zich begin deze maand terugtrok uit het klimaatverdrag van Parijs.

Hoewel in principe iedereen welkom is, richt de Franse president Macron zich in een videoboodschap specifiek tot Amerikanen. Voor wie wil werken aan het oplossen van het klimaatprobleem zal Frankrijk een ’tweede thuisland’ zijn, aldus Macron.

Wetenschappers en promovendi kunnen zich aanmelden voor beurzen tot anderhalf miljoen euro

Op de website kunnen wetenschappers en ondernemers, maar ook studenten, informatie vinden. Op de vraag of de site méér is dan alleen een doorgeefluik naar Franse universiteiten en kennisinstellingen liet een woordvoerder aan nieuwswebsite Politico weten dat dit een “eerste stap” is.

Wetenschappers en promovendi kunnen zich aanmelden voor beurzen van de Franse nationale onderzoeksfinancier ANR. Die kunnen oplopen tot anderhalf miljoen euro gespreid over vier jaar. Aanmelders krijgen binnen een maand bericht of ze zijn geselecteerd, en moeten daarna nog een uitgebreid plan opstellen.

Met het initiatief voegt Macron de daad bij het woord. Al in februari, toen de race om het presidentschap nog in volle gang was, nodigde hij Amerikaanse klimaatonderzoekers uit om naar Frankrijk te komen. Die video werd op Facebook ruim 28 miljoen keer bekeken.

HOP, Jesse Haenen