Klimaatactivisten willen ook TU Delft bezetten

Actiegroep End Fossil gaat in mei wereldwijd onderwijsinstellingen bezetten. Ook in Delft zijn er plannen. De TU noemt het ‘betreurenswaardig’.

Vice-rector Rob Mudde krijgt tijdens de Dies in januari een stapel wetenschappelijke papers en krantenartikelen van TU-student Emre Gökalan. (Foto: End Fossil)

De activisten van End Fossil handhaven hun eis dat universiteiten en hogescholen volledig transparant moeten zijn over hun banden met de fossiele industrie en willen dat ze alle samenwerking verbreken.

“Het feit dat in 2023 universiteiten bedrijven als Shell nog steeds trots rond laten paraderen op carrièredagen laat zien hoe hard onze acties nodig zijn”, stelt End Fossil. “Een bedrijf dat onze toekomst kapot maakt, hoort geen plek te hebben op een universiteit die ons zou moeten voorbereiden op de toekomst.”

Daarom zullen de studenten universiteiten en scholen bezetten gedurende de hele maand mei, kondigt End Fossil in een persbericht aan. Het zou gaan om ‘meer ontwrichtende vormen van burgerlijke ongehoorzaamheid’, dan bij eerdere internationale acties. De Nederlandse tak van End Fossil heeft inmiddels lokale groepen in Delft, Utrecht, Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Leiden en Velp.

Gebouwen van de Universiteit van Amsterdam, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de TU Eindhoven waren eerder het toneel van bezettingen.

‘Dit is onze manier om de druk op te voeren’

In zijn antwoord op Kamervragen van de SP onderschreef onderwijsminister Robbert Dijkgraaf woensdag dat universiteiten zelf mogen weten of ze samenwerken met fossiele bedrijven als Shell. De bestuurders moeten er wel op letten dat ‘de onafhankelijkheid van academisch onderwijs en onderzoek en de academische vrijheid dan voldoende zijn gewaarborgd’, een standaardeis.

Volgens universiteitenvereniging UNL beslissen individuele universiteiten inderdaad zelf met wie ze samenwerken. Ze zeggen open te staan voor gesprekken met actiegroepen. Ze organiseren bijeenkomsten en debatten over dit thema en nodigen hen daar ook voor uit.

De TU Delft hield op 5 april nog een beraadslaging over het onderwerp, nadat het college van bestuur eerder meerdere malen met de activisten had gesproken. Toch zijn er ook in Delft niet nader bekendgemaakte plannen voor een bezetting. Wat End Fossil-lid en TU-student Emre Gökalan betreft gaan daarnaast de gesprekken door. “Dit is onze manier om de druk op te voeren, want we zien geen echte ambitie om de banden te verbreken en het lijkt onwaarschijnlijk dat dat snel zal gebeuren.”

Namens de TU laat communicatiedirecteur Joost Ravoo weten de plannen ‘betreurenswaardig’ te vinden. “We hebben het gevoel dat we een goede dialoog hebben met End Fossil en dat we goed naar elkaar luisteren.” De TU staat volgens Ravoo ‘altijd open voor dialoog’. “Iedereen is welkom om te demonstreren, maar we zijn zeer, zeer tegen bezettingen, andere vormen van huisvredebreuk of geweld. Dat zal de verdere samenwerkingsrelatie onder druk zetten.”

HOP, Peer van Tetterode/ Delta, Saskia Bonger

Hoofdredacteur Saskia Bonger