Kletsen tegen de stress

Mensen die veel op de computer werken, vergeten nogal eens te pauzeren. Dat kan stress en lichamelijke klachten veroorzaken. En echt sociaal is het ook niet. IO-afstudeerder Hannah Ottens bedacht de Pauze Buddy.

Een witte rubberen bal, met een speelse rode lijn eroverheen, staat op het bureau van IO-studente Hannah Ottens in het Studiolab van Industrieel Ontwerpen. Een wit lampje bovenin het balletje knippert langzaam, als op het ritme van een hartslag.

Dit is de Pauze Buddy, waarop Ottens vrijdag hoopt af te studeren. Het ontwerp is zo gekozen dat gebruikers hem ervaren als een persoonlijkheid, als een mannetje. Dat werkt beter, weet Ottens uit onderzoek.

De Pauze Buddy moet het leven van pc-grootgebruikers verbeteren door hen, zonder al te veel dwang, bewust te maken van hun pauzegedrag. Het witte lampje betekent dat de Buddy in rust is. Na een uur computeren gaat hij rood knipperen. Met een eenvoudige klap op zijn kop kun je hem negeren, maar een pauze van drie minuten heeft hij liever.

Een sensor in de bureaustoel meet of de gebruiker daadwerkelijk opstaat van zijn stoel. Doel van de pauze is, volgens het idee van Ottens, contact met een medemens: kletsen met een collega of een andere student.

Vandaar dat de Buddy kan communiceren met Buddy’s op andere bureaus. Ter demonstratie zet Ottens er twee naast elkaar. “Ze bekijken of de ander ook toe is aan pauze. Als dat zo is, lichten allebei de Buddy’s groen op. Tijdens de pauze geven ze geel licht.”

Het samen pauzeren, moet volgens Ottens voorkomen dat collega’s ‘wildvreemden’ zijn voor elkaar. “Dat verbetert de werksfeer en dat vermindert stress”, denkt zij. “De Pauze Buddy leidt niet tot acute stressvermindering, maar werkt op de langere termijn.”

De doelgroep voor haar onderzoek zocht Ottens dicht bij huis: ontwerpers. “Zij vinden het belangrijk om zich op hun gemak te voelen in hun omgeving en zij willen voldoende beweging. De Pauze Buddy is daarop afgestemd.”

Het ontwerp van Ottens ziet er leuk uit en kan goed werken voor wie behoefte heeft aan bewustwording over zijn pauzegedrag. Maar diegene heeft toch allang het anti-rsi-programma Workpace op zijn computer?

Ottens benadrukt dat haar Pauze Buddy anders is dan dat programma. “Workpace zit op je pc en is vrij dwingend. Je kunt dat programma moeilijker negeren dan de Buddy. Al wordt die laatste na vier keer negeren wel blauw van kleur”, aldus Ottens.

De micropauzes van Workpace zijn volgens Ottens geen succes. “Veel mensen zijn daar niet enthousiast over. Micropauzes nemen ze vanzelf wel. Uit onderzoek blijkt dat een onderbreking van drie minuten beter werkt. Trouwens ook beter dan één heel lange pauze.”

Workpace is een programma dat rsi-klachten moet voorkomen. De Pauze Buddy is meer dan Workpace gericht op het sociale voordeel van het pauzeren. Toch zou de Buddy volgens Ottens ook goed als anti-rsi-instrument gebruikt kunnen worden. “Laatst sprak ik een jongen die zijn kookwekker ieder kwartier zet om even rust te nemen. Voor hem zou het handig zijn als de tijd op de Buddy in te stellen zou zijn. De meeste mensen vinden het niks om iedere twintig minuten te pauzeren, maar voor hem is dat juist goed.”

Na haar afstuderen, is Ottens van plan haar onderzoek met de Pauze Buddy voort te zetten. “Ik ga hem koppelen aan het onderzoek van een andere student. Die heeft een webcam ontworpen die bijhoudt hoeveel je achter je pc beweegt.”