Kledingvoorschrift: alleen dragen buiten Delft

,,Om te sporten is zo’n trui ideaal, maar ik denk niet dat ik hem op de TU of bij vrienden aan zou doen”, vertelt promovendus ir. Martine Velds terwijl ze over de zojuist gekochte bruine TU-fleecetrui met geborduurd TU-logo wrijft. In januari is Velds klaar en ze hoopt met de TU-trui het leed van het afscheid te verzachten. De TU-shop kan extra omzet tegemoet zien, want Velds’ promotiecommissie bestaat uit vier buitenlanders en, zo verklapt ze alvast, ,,die vinden zoiets ook wel mooi.”

IO’er Marco Moonen loopt rond in een sweater van Cambridge University, maar wil absoluut geen TU-trui. De groene TU-lustrumtrui die hij kreeg vindt hij ‘helemaal niks’ en een voorbeeld van hoe het niet moet. ,,De kleur past nergens bij, het model is veel te simpel en het logo knalt eraf. Ze hadden vast niks anders.” Moonen vindt dat een TU’er sowieso geen eigen trui moet dragen: ,,Wie in een trui van zijn eigen universiteit loopt, is zielig.”

In de TU-shop zijn niet alleen truien te koop. Het bronzen Prometheus-beeldje van 195 gulden is het duurste cadeau, een gratis TU-plastic tas om de aankopen in te doen het goedkoopste. TU-golfballen lijken het meest elitaire artikel te zijn. Een panel denkt continu na over nieuwe producten in het assortiment. Spullen met een high-tech uitstraling, dat schijnt de mode te zijn voor volgend jaar.

Kijken, kijken, maar niet kopen: die indruk krijg je als je het leven rond het winkeltje van afstand even blijft volgen. Dat is maar schijn, meent TU-shopmanager Anna Haak. Want slechts de helft van de omzet van de winkel komt volgens haar uit de losse verkoop. De andere helft komt voort uit interne bestellingen. ,,Voor congressen of bijzondere gebeurtenissen verzorgen we bijvoorbeeld speciale opdrukken. De naam van de studievereniging op de ene kant en het TU-logo op de andere. Leuk toch?”, glimt Haak. ,,En als het een cadeautje is, pakken we het nog mooi in ook.” Binnenkort misschien zelfs in TU-inpakpapier.

,,Sinds we in de aula zitten is onze omzet echt fors omhoog gegaan en kunnen we bijna commercieel draaien”, vertelt Yoka Boshoff, als hoofd PR eindverantwoordelijk voor de TU-shop. Ook al zie je geen enkele TU-student met een TU-sweater of T-shirt lopen, ze worden wel degelijk verkocht, als je haar mag geloven. ,,Studenten kopen TU-kleding om te dragen als ze naar het buitenland gaan voor stage of studie”, legt Rommie de Jong uit, verkoopster in de shop. Ook gaan er heel wat cadeautjes voor begeleiders en relaties mee op stage.