Kleding uit de bibliotheek

Droogmolens met duurzame ontwerpen, een kledingbibliotheek en een 3D-geprint korset. In TU Library is de komende weken de tentoonstelling Rhapsody of Ideas on Sustainable Fashion te zien.

Tentoonstellingen zijn er wel vaker in de Library, maar bijzonder aan deze is dat ze onderdeel is van een promotie. Dr. Natascha van der Velden promoveerde 5 december op haar proefschrift ‘Making Fashion Sustainable’. Zij onderzocht hoe modeontwerpers kunnen bijdragen aan duurzame en schone productiesystemen in de mode-industrie. “Het is vooral belangrijk om nuchter te blijven rekenen aan een oplossing die je bedenkt voor een bepaald probleem. Dat houdt in dat alles systematisch in kaart moet worden gebracht en je de juiste methodes moet toepassen. Die juiste methodes beschrijf ik in mijn proefschrift”, vertelt zij.

In 1994 studeerde de ontwerpster af aan de TU Delft op een soortgelijk thema. “Mijn liefde voor mode begon al toen ik een naald kon vasthouden. Ik ging industrieel ontwerpen studeren, maar mijn passie voor mode bleef. Door kleding en duurzaamheid te combineren, had mijn onderwerp genoeg inhoud om mee af te studeren.”

Van der Velden was hiermee de eerste TU-student die afstudeerde met mode als onderwerp. Na haar afstuderen werd ze projectmanager bij een confectiebedrijf. Door haar ervaringen daar merkte ze dat er wat betreft duurzaamheid nog veel te winnen is in de mode-industrie. Daarom besloot zij terug te komen naar de TU Delft om te promoveren.

Functie Library

De tentoonstelling maakt deel uit van haar promotie. Library-directeur Wilma van Wezenbeek kwam kijken bij de opening. “Vroeger werd de bibliotheek gezien als een stille ruimte waarin geleerd werd. Omdat studenten tegenwoordig overal lijken te kunnen leren heeft de bibliotheek nu ook een andere functie gekregen. Het verschil tussen leren in een koffiezaak of de bibliotheek is dat hier ook andere mensen zitten die aan het studeren zijn. Op een plek als deze kunnen mensen elkaar dus inspireren”, vertelt zij.

Van der Velden kwam met het idee van de tentoonstelling en ging ermee naar de programmamanager van de Library, Marion Vredeling: “Door een tentoonstelling als deze wordt een promotie uit de aula getrokken en wordt het zichtbaar voor iedereen. Ik heb nagedacht over hoe je een tentoonstelling als deze bij studenten kan laten leven. Daarvoor heb ik het idee van de kledingbibliotheek overgenomen.”

Het idee is dat je zelf een kledingstuk meeneemt en in het rek hangt, waarna je een ander kledingstuk mee naar huis mag nemen. Dit mag je twee weken houden. Voor geïnteresseerden: Vredeling wil promoties vaker ‘uit de ivoren toren van de aula’ halen met tentoonstellingen. Promovendi die daarin interesse hebben kunnen mailen naar M.vredeling@tudelft.nl,