Klagende bewoners winnen van Duwo

De uitspraak van het gerechtshof in de ‘koude-kamerszaak’ tegen Duwo is gunstig uitgevallen voor de klagende huurders. De zeven TU-studenten en -werknemers die op 31 januari 2003 bij de rechter tegenover studentenhuisvester Duwo stonden, kunnen opgelucht ademhalen: de rechter beoordeelde hun kamers lager volgens het gangbare puntensysteem dan Duwo én de huurcommissie deden.

br />
Het gaat om bewoners van het complex van Centraal Wonen aan de Fuutlaan in Delft. Aanleiding was een klacht eind 2000 over koude kamers. Nadat de door de bewoners ingeschakelde huurcommissie oordeelde dat de kamers inderdaad te

koud waren, werden hun kamers, via het puntensysteem, lager hergewaardeerd.

Duwo wilde zich via de kantonrechter in Delft van de lagere puntentelling ontdoen. De kantonrechter verklaarde Duwo’s verzoek niet ontvankelijk omdat de uitspraak van de huurcommissie bindend is. Vervolgens stapte Duwo in hoger beroep naar het gerechtshof in Den Haag.

Sander Haemers, werkzaam op afdeling radiochemie van het IRI en bewoner van het complex aan de Fuutlaan, is blij dat hij en zijn medebewoners van het juridische pad af zijn. ,,Nu kunnen we weer met Duwo aan de onderhandelingstafel gaan zitten”, zegt Haemers, doelend op de verlaging van de huurprijs die het gerechtshof vaststelde.

Het hof oordeelde dat de huurprijs tussen 1 februari 2001 en 1 april 2002 (de eerste dag van de maand dat radiatoren in de kamers werden geplaatst) zeventig procent van het normale bedrag mocht zijn. Er is door de bewoners in die achttien maanden dus te veel huur betaald, die Duwo moet terugbetalen.

Haemers verwacht dat de uitspraak gevolgen heeft voor de huurverhogingen voor het hele wooncomplex, waar bijna negentig mensen wonen. ,,De komende jaren zal de huur niet maximaal kunnen worden verhoogd, omdat de woningen niet meer waard zijn bevonden door het hof”, zegt hij.

Duwo was nog niet in staat om commentaar te leveren op de uitspraak.

koud waren, werden hun kamers, via het puntensysteem, lager hergewaardeerd.

Duwo was nog niet in staat om commentaar te leveren op de uitspraak.