Kinderopvang TU wordt doorgelicht

De klankbordgroep Emancipatie laat een onderzoek uitvoeren naar de faciliteiten voor kinderopvang aan de TU. Tweehonderd gezinnen die gebruik maken van kinderopvang of op de wachtlijst staan, ontvangen begin september een vragenformulier.

De huidige opvang zou onvoldoende functioneren, zo stelt de klankbordgroep. Aanleiding voor het onderzoek zijn klachten over de lange wachtlijst en de onduidelijkheid over het toewijzen van plaatsen, aldus voorzitter J. Bruggeling. ,,De situatie is nu niet inzichtelijk”, meent zij. ,,Mensen weten niet hoelang ze op de wachtlijst moeten staan, terwijl ze zien dat anderen met een tweede kind eerder aan beurt zijn. Het beleid daarachter moet verduidelijkt worden. Daarnaast hebben sommige faculteiten een eigen regeling, waardoor er een soort ongelijkheid ontstaat tussen werknemers. Dat is geen goede zaak.”

Het onderzoek, dat de klankbordgroep grotendeels uit eigen zak betaalt, moet uitwijzen wat de wensen zijn van de (potentiële) gebruikers van de kinderopvang van de TU. Ook zal een vergelijk worden gemaakt met de opvangregeling van andere grote werkgevers in Delft. De klankbordgroep hoopt eind oktober met aanbevelingen te komen.

De TU heeft de kinderopvang uitbesteed aan de stichting Octopus, die in Delft twaalf kinderdagverblijven en zes locaties voor buitenschoolse opvang heeft. Hier maken zo’n tweehonderd kinderen van TU-medewerkers gebruik van. Collegevoorzitter De Voogd heeft voor de zomer aan Vastgoedbeheer gevraagd een voorstel uit te brengen voor het inrichten van kinderopvang op de campus van de TU. Volgens Bruggeling staat dit verzoek los van het gebruikersonderzoek.

Tweehonderd gezinnen die gebruik maken van kinderopvang of op de wachtlijst staan, ontvangen begin september een vragenformulier. De klankbordgroep wil hiermee de tekortkomingen van het opvangbeleid in beeld brengen.