Kinderen voeren actie bij reactor

Een groep Scheveningse kinderen, die zich het Greenteam noemt, voerde gisteren bij het Interfacultair Reactor Instituut actie tegen het gebruik van hoog verrijkt uranium.

Afbeelding ter illustratie. (Foto: Sam Rentmeester)

Een groep Scheveningse kinderen, dat zich het Greenteam noemt, voerde gisteren bij het Interfacultair Reactor Instituut (IRI) actie tegen het gebruik van hoog verrijkt uranium. ,,Bij laag verrijkt uranium komt minder straling vrij als een proef mislukt”, aldus Miquel Romijn, één van de actievoerdertjes.

De groep kreeg een rondleiding van wetenschappelijk directeur prof.dr.ir. M. de Bruin. ,,De kinderen waren ongerust over iets waarvan ze niet veel afwisten en dan vind ik dat wij ze moeten laten zien wat wij in de reactor doen. Ik vind in het algemeen dat mensen met bezwaren binnen moeten komen voor vragen”, aldus De Bruin, die de actie ,,best leuk” vond.

De tussen de tien- en twaalfjarige demonstranten fietsten in ongeveer anderhalf uur vanuit Scheveningen naar de reactor in Delft. ,,Eerst wilden we met bussen gaan, maar het is beter om op een alternatieve manier te werk te gaan”, verklaart de oprichter van het Greenteam, Leander Keesmaat. Op de vraag of ze er wat mee bereikt hebben, antwoordt zijn broertje Bronne Keesmaat: ,,We hebben het wel aan z’n verstand gebracht dat we het erg vinden.”

De actievoerders zijn nog niet gerustgesteld en zeggen zeker door te gaan met acties voor het behoud van het milieu. (M.v.d.W.)

Mariëlle van de Wetering

Het Greenteam krijgt een rondleiding

,,Bij laag verrijkt uranium komt minder straling vrij als een proef mislukt”, aldus één van de actievoerdertjes.

De tussen de tien- en twaalfjarige demonstranten fietsten in ongeveer anderhalf uur vanuit Scheveningen naar de reactor in Delft. ,,Eerst wilden we met bussen gaan, maar het is beter om op een alternatieve manier te werk te gaan”, verklaart de oprichter van het Greenteam. Op de vraag of ze er wat mee bereikt hebben, antwoordt zijn broertje: ,,We hebben het wel aan z’n verstand gebracht dat we het erg vinden.”