Keuzegids Universiteiten op herhaling

Grote verschuivingen zijn niet te bespeuren in de nieuwe Keuzegids Universiteiten. Op grond van voornamelijk oude scores eindigt de TU Delft op de zesde plek.

Een kleine opsteker voor de TU Delft. De TU is in de ranking een plek gestegen en deelt nu de zesde plaats met de TU Eindhoven. (Foto: Dalia Madi)

Dit voorjaar ging de Nationale Studenten Enquête (NSE) niet door vanwege de coronacrisis. Dat heeft gevolgen voor de Keuzegids Universiteiten, die voor zijn vandaag verschenen nieuwe editie oude studentenoordelen moest gebruiken.

Maar wat zeggen die oude oordelen nog, nu alle universiteiten bliksemsnel de omslag moesten maken naar goeddeels online onderwijs? De opleidingen zien er totaal anders uit dan voorheen.

Zelfs de vernieuwde cijfers over het studiesucces (hoe snel behalen studenten hun diploma?) zijn misschien al achterhaald. Het is nog afwachten wat voor gevolgen de coronacrisis op de doorstroom en het afstuderen van studenten heeft.

Scheikunde en scheikundige technologie bieden zekerheid

Wel heeft de redactie, gezien de coronacrisis, gekeken welke opleidingen de meeste ‘zekerheid’ bieden. Er is een top vijf van opleidingen met hoog studiesucces en goede perspectieven op de arbeidsmarkt – al zou daar door corona ook het nodige in kunnen veranderen. Tandheelkunde en international business staan op één en twee. Scheikunde & scheikundige technologie staat op nummer vijf. Er is ook een top vijf van slechtste scores. Kunstgeschiedenis, archeologie en filosofie staan erin, maar opvallend genoeg ook politicologie en internationaal & Europees recht.

Kleine opsteker

Maar de arbeidsmarkt weegt niet mee in de ranglijstjes. De twee universiteitenrankings (klassieke universiteiten en overige universiteiten) blijven grosso modo gelijk. Al is er wel een kleine opsteker voor de TU Delft. Delft is in de ranking gestegen en deelt nu de zesde plaats met TU Eindhoven (beide hebben 59 punten behaald). Vorig jaar eindigde de TU Delft op de zevende positie met 58,5 punten.

Wageningen leidt overall en van de brede universiteiten scoort Nijmegen het hoogst. En net als vorig jaar eindigen de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam onderaan. Voor wat het waard is.

Overigens zijn de oordelen van kwaliteitskeurmeester NVAO uit de gids verdwenen. Sinds 1 januari deelt die alleen nog voldoendes en onvoldoendes uit. De opleidingsoordelen ‘goed’ en ‘excellent’ zijn vervallen, tot verdriet van onder anderen de toenmalige Keuzegidsredactie, want de NVAO-oordelen bieden nu geen onderscheid meer.

HOP, Hein Cuppen/Delta, Tomas van Dijk

HOP Hoger Onderwijs Persbureau