Keuzegids: TU in staartgroep

De TU Delft bezet de negende plek van de elf universiteiten in de ranglijst van de Keuzegids Hoger Onderwijs.De score van de TU in de studentenenquête van de deze week verschenen Keuzegids Hoger Onderwijs is tamelijk stabiel.

In totaal komt de TU uit op een score van 7,01, slechts éénhonderdste achter nummer acht Leiden. Koploper is Tilburg (7,36), dat Maastricht van de eerste plaats verdrong. Enschede en Eindhoven zijn vier en vijf. De traditionele hekkensluiters zijn Amsterdam (UvA) en Utrecht (6,95).

De eerste vijf op de ranglijst hebben met elkaar gemeen dat zij niet in de Randstad zijn gevestigd. Een tweede overeenkomst is de modernisering van hun onderwijs, die in de ’tevredenheidspoll’ onder de studenten haar vruchten afwerpt. De vijf universiteiten oogsten veel lof voor hun computers en bibliotheken, maar ook voor hun vernieuwde lesprogramma’s.

Aan de Randstaduniversiteiten zijn de faciliteiten minder en houden de docenten zich volgens de studenten er liever bezig met onderzoek dan met lesgeven. Ook hebben ze wat meer weerzin tegen onderwijsvernieuwingen dan elders.

.aut Hans Ariëns, Matthé ten Wolde (HOP)

De score van de TU in de studentenenquête van de deze week verschenen Keuzegids Hoger Onderwijs is tamelijk stabiel. In de ranglijst zijn de enquêtes van vorig jaar en dit jaar verwerkt. Vorig jaar kwam luchtvaart- en ruimtevaarttechniek zeer goed uit de bus, technische bestuurskunde, technische informatica en wiskunde, elektrotechniek en industrieel ontwerpen deden het redelijk, werktuigbouwkunde en maritieme techniek matig. Dit jaar deden civiele techniek en natuurkunde het goed, maar kreeg bouwkunde veel kritiek van de geënquêteerden.

.aut Hans Ariëns, Matthé ten Wolde (HOP)