Keuze ondernemingsraad: concessie cvb aan bonden

In de eerste ondernemingsraad van de TU zullen de wetenschappers niet de meerderheid van de zetels bezetten. Dat is de concessie die het college van bestuur gedaan heeft aan de vakbonden om de weg vrij te maken voor de eerste or-verkiezingen op 15 oktober.

br />
De ondernemingsraad van de TU krijgt nu 21 zetels, waarvan tien voor het totale wetenschappelijke personeel en elf voor het ondersteunend personeel. In maart lanceerde het cvb het voorstel om de zetels in drie groepen op te delen: vijf voor hoogleraren en hoofddocenten, zeven voor het overig wetenschappelijk personeel en negen voor het obp.

Dit zou leiden tot een zware oververtegenwoordiging van het wetenschappelijk personeel. De personeelssamenstelling van de TU telde in maart 510 hoogleraren en hoofddocenten, 2088 overige wetenschappers (inclusief enige honderden student-assistenten), en 2875 obp-ers.

De vakbonden verzetten zich van meet af aan tegen zowel het verschijnsel kiesgroepen, als tegen de onevenredige vertegenwoordiging. Daarop kwam het cvb al snel met een aanpassing: elf zetels voor wetenschappers en tien voor het obp. Maar dit was voor de bonden onvoldoende. Zij dreigden met juridische stappen.

Het college van bestuur wilde het nieuwe universitaire bestuurstelsel, waar de or een onderdeel van is, niet van meet af aan met conflicten belasten. Bovendien zou verder uitstel van de verkiezingen (na half oktober) betekenen dat er een érg groot ‘gat’ in de inspraak van medewerkers valt. De universiteitsraad wordt per 1 september opgeheven. Ook nu al verstrijken er dus zo’n twee maanden voordat de personeelsinspraak via de or kan beginnen. (Studenten kiezen volgende week al hun studentenraad, die dus vanaf 1 september aan het werk kan.)

Daarom kwam het TU-bestuur de bonden nog verder tegemoet: in de or komen tien wetenschappers en elf obp-ers. Impliciet zijn daarmee de drie kiesgroepen vervangen door twee. Vakbondswoordvoerder A. Sloot zegt dat de bonden de opsplitsing in kiesgroepen nog steeds afwijzen. ,,Maar we hebben dit resultaat geaccepteerd omdat er nu wel sprake is van evenredige vertegenwoordiging, en omdat ook wij het van belang vinden dat de verkiezingen snel doorgaan.”