Onderwijs

Keuze bij declaratie dienstreizen

Met de nieuwe regeling dienstreizen wil het college van bestuur reizen per openbaar vervoer stimuleren. Eersteklas reizen mag als de treinreis langer dan een half uur duurt.

Wie een dienstreis maakt voor de TU, mag sinds deze week eersteklas reizen én declareren bij treinreizen die langer dan een half uur duren. Bovendien is er voortaan een keuzemogelijkheid: een vergoeding van negentien cent per kilometer of de daadwerkelijk gemaakte kosten in het openbaar vervoer. Wie met eigen vervoer reist, mag niet meer 28 cent per kilometer declareren.

De wijzigingen vloeien voort uit een evaluatie van de regeling uit 2013. Volgens die regeling moest een decaan of directeur toestemming geven voor vergoedingen van eersteklas treinreizen of voor vergoedingen van 28 cent per kilometer voor de eigen auto. SSC-Finance keerde vervolgens minder extra vergoedingen (het verschil tussen 19 en 28 cent per kilometer) uit: 3261 euro in 2013 tegenover 11.204 euro in 2012.

Tegelijkertijd leverde de toestemming knelpunten op. De faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen bijvoorbeeld gaf alleen vanaf een bepaalde salarisschaal toestemming om eersteklas te reizen, terwijl Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica iedereen toestemming gaf met het verzoek aan SSC-Finance die toestemming zelf bij te voegen. Dat leverde SSC-Finance veel extra en moeilijk uitvoerbaar (uitzoek)werk op, plus ontevreden medewerkers die een bewijs van goedkeuring moesten inleveren.

Voor het college van bestuur was dat reden om in de nieuwe regeling op te nemen dat medewerkers toestemming hebben voor eersteklas treinreizen bij reizen die langer dan een half uur duren en dat er nog maar één kilometertarief is voor auto én trein: negentien cent.

Voor de trein hoeven medewerkers dus niet meer de daadwerkelijk gemaakte treinkosten te declareren. Uit de evaluatie bleek namelijk dat medewerkers met zelf bekostigde NS-kaarten (waarmee ze bijvoorbeeld met reductie of vrij door heel Nederland kunnen reizen) hun dienstreizen niet meer volledig konden declareren. Dat leidde tot veel discussie.

De optie om voor treinreizen negentien cent per kilometer te declareren is volgens rector Karel Luyben juridisch toegestaan. 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.