Keizersnee of kutbevalling

Vanavond zendt BNN het eerste deel uit van vier televisieprogramma’s, waarin ‘Fokke & Sukke’centraal staat.

Bijna tien jaar oud zijn Fokke en Sukke. John Reid (1968), Bastiaan Geleijnse (1967) en Jean-Marc van Tol (1967), dispuutgenoten bij het Amsterdamsch Studenten Corps, werkten gezamenlijk aan het stripverhaal ‘Heibel in Hong Kong’. Een van de beoogde personages voor de strip was een bloed onder de nagels vandaan zuigend figuurtje: Sukke. Maar de naam Sukke werd ongeschikt bevonden voor de strip en pas gebruikt toen universiteitskrant ‘Propria Cures’ belde met het verzoek om een kerstcartoon te tekenen.

De kerstcartoon uit 1993 werd aanvankelijk door de krant geweigerd; een pratende eend en een cynische kanarie compleet met blote piemels vond het blad onrealistisch. Inmiddels verschijnt ‘Fokke & Sukke’ in verschillende universiteitskranten, wekelijks in de ‘Vpro-gids’ en dagelijks in ‘NRC Handelsblad’. Bovendien zijn de vogels bizznizz via de verkoop van boeken, T-shirts, muismatten, wenskaarten en bewaardozen voor Wieger Ketellapper.

Op 18 oktober krijgen de makers de Stripschapprijs 2003 uitgereikt, vorige jaar gewonnen door Eric ‘Klepzeiker’ Scheurs. De jury roemt het feit dat ‘Fokke & Sukke’ het studentencircuit is ontgroeid en dat met de genadeloze grappen geen onderwerp wordt geschuwd.

Laatstgenoemde kwaliteit kan niet iedereen waarderen. Zo zegden diverse lezers het abonnement op ‘NRC Handelsblad’ op na het zien van de galgenhumor over het verongelukken van ruimteveer Columbia (‘Fokke & Sukke blijven zoeken’. ,,De neus van de Columbia is gevonden… nu die van Michael Jackson nog”). Anderen struikelen over het taalgebruik (‘Fokke & Sukke komen op kraambezoek’. ,,Was het een keizersnee% of gewoon een kutbevalling?”). Volgens de makers klimmen de mensen vooral in de pen wanneer God, allochtonen of het koningshuis op de hak worden genomen.

Wie echter vindt dat het allemaal best nog een tikkeltje scherper kan: voor het televisieprogramma mogen kijkers zelf een tekst bedenken bij een voorgetekend plaatje. (MH)

centraal staat. In ‘Het afzien van%’ blikken de makers van de strip met schrijver Ronald Giphart terug op de maand die is geweest, tonen geweigerde strips en lezen boze brieven voor van lezers.