Wetenschap

Kappen op de weg

Geluid tegenhouden en schadelijk fijnstof uit de lucht filteren. Dat is wat een lichtgewicht overkapping van de A12 bij Arnhem moet doen om omwonenden tevreden te krijgen.

Is het idee echt ‘zo simpel en afdoende als een paperclip’, zoals Koen Lau van de initiatiefnemende Stichting Duurzame A12 vindt?

Prof.dr. Henk van Zuylen ziet ‘meer vraagtekens dan uitroeptekens’ in het plan voor de overkapping. De hoogleraar dynamic traffic management maakt zich onder andere zorgen over de verkeersafwikkeling. “Hoe maak je de aansluitingen naar andere wegen? En bij onderhoud van de weg kun je niet even gemakkelijk een wegomlegging maken. Je zit vast in die tunnel”, aldus Van Zuylen desgevraagd. “Omdat het een tunnel is, moet men ook rekening houden met de veiligheid.” Ondanks zijn twijfels, vindt de verkeersprofessor het wel de moeite waard om de oplossing serieus te onderzoeken.

Dat vindt ook drs. Enne de Boer (civiele techniek, afdeling infrastructuur). “Je moet rekening houden met kruisende wegen. Ook moet zo’n groot dak niet bezwijken onder storm en sneeuw of de lucht in getild worden als de wind er doorheen waait”, denkt hij hardop. “Er zijn veel uitdagingen, maar als het makkelijk was, dan was het allang gedaan.” De Boer zou er niet van opkijken als de kap er uiteindelijk komt. Dat het dan als een obstakel in het landschap komt te liggen, zal de bouw volgens hem niet tegenhouden. “Je moet er wel op studeren hoe hij eruit komt te zien in de omgeving.” De Boer verwijst naar een overkapping in Barendrecht over het spoor, waar een park op komt. Om de bedachte lichtgewichtconstructie over de A12 te verstoppen, is dat geen oplossing. “Je ontkomt er niet aan dat de tunnel op een aantal plaatsen erg opvallend is, maar het lost een hoop problemen op. Voor de gemeente die nu niet kan bouwen vanwege de normen voor fijnstof, maar vooral voor de omwonenden. Als die kap helpt tegen lawaai en vieze lucht, is men wel bereid concessies te doen. Bewoners onthouden heus hoe het was zonder die kap.”

Dat de overkapping echt helpt tegen fijnstof in de omgeving, daar gelooft prof.dr.ir. Hugo Priemus niet in. “Met een kap over de snelweg bij Vlaardingen twee naoorlogse wijken met elkaar verbinden, dat vind ik een goed idee. Maar fijnstof is geen argument om een soort tunnel te maken”, meent de hoogleraar systeem innovatie en ruimtelijk ontwikkeling en decaan van Techniek, Bestuur en Management. “Dieselauto’s, maar ook binnenvaartschepen en landbouwvoertuigen produceren fijnstof. En 30 procent waait vanuit het buitenland Nederland binnen.” Het probleem moet, vindt Priemus, dan ook opgelost worden bij de bron. “Zo’n kap over de weg om fijnstof tegen te houden, is een druppel op een gloeiende plaat.” (MM)

Is het idee echt ‘zo simpel en afdoende als een paperclip’, zoals Koen Lau van de initiatiefnemende Stichting Duurzame A12 vindt?

Prof.dr. Henk van Zuylen ziet ‘meer vraagtekens dan uitroeptekens’ in het plan voor de overkapping. De hoogleraar dynamic traffic management maakt zich onder andere zorgen over de verkeersafwikkeling. “Hoe maak je de aansluitingen naar andere wegen? En bij onderhoud van de weg kun je niet even gemakkelijk een wegomlegging maken. Je zit vast in die tunnel”, aldus Van Zuylen desgevraagd. “Omdat het een tunnel is, moet men ook rekening houden met de veiligheid.” Ondanks zijn twijfels, vindt de verkeersprofessor het wel de moeite waard om de oplossing serieus te onderzoeken.

Dat vindt ook drs. Enne de Boer (civiele techniek, afdeling infrastructuur). “Je moet rekening houden met kruisende wegen. Ook moet zo’n groot dak niet bezwijken onder storm en sneeuw of de lucht in getild worden als de wind er doorheen waait”, denkt hij hardop. “Er zijn veel uitdagingen, maar als het makkelijk was, dan was het allang gedaan.” De Boer zou er niet van opkijken als de kap er uiteindelijk komt. Dat het dan als een obstakel in het landschap komt te liggen, zal de bouw volgens hem niet tegenhouden. “Je moet er wel op studeren hoe hij eruit komt te zien in de omgeving.” De Boer verwijst naar een overkapping in Barendrecht over het spoor, waar een park op komt. Om de bedachte lichtgewichtconstructie over de A12 te verstoppen, is dat geen oplossing. “Je ontkomt er niet aan dat de tunnel op een aantal plaatsen erg opvallend is, maar het lost een hoop problemen op. Voor de gemeente die nu niet kan bouwen vanwege de normen voor fijnstof, maar vooral voor de omwonenden. Als die kap helpt tegen lawaai en vieze lucht, is men wel bereid concessies te doen. Bewoners onthouden heus hoe het was zonder die kap.”

Dat de overkapping echt helpt tegen fijnstof in de omgeving, daar gelooft prof.dr.ir. Hugo Priemus niet in. “Met een kap over de snelweg bij Vlaardingen twee naoorlogse wijken met elkaar verbinden, dat vind ik een goed idee. Maar fijnstof is geen argument om een soort tunnel te maken”, meent de hoogleraar systeem innovatie en ruimtelijk ontwikkeling en decaan van Techniek, Bestuur en Management. “Dieselauto’s, maar ook binnenvaartschepen en landbouwvoertuigen produceren fijnstof. En 30 procent waait vanuit het buitenland Nederland binnen.” Het probleem moet, vindt Priemus, dan ook opgelost worden bij de bron. “Zo’n kap over de weg om fijnstof tegen te houden, is een druppel op een gloeiende plaat.” (MM)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.