‘Kanopolo is een manier van leven’

Masterstudent Tjerk Webbers is een vurig beoefenaar van kanopolo, geen sport voor watjes. Komend weekend speelt hij met zijn club de finaleronde van het NK in Uithoorn.

Tjerk Rebbers (blauw shirt, no 6), in actie. (Foto: Hans Janssen)

Wat is kanopolo?

“Waterpolo in een bootje. Bijna alles is toegestaan, je mag elkaar omgooien en over elkaar heen varen. Het is een contactsport, behoorlijk fysiek en intensief. Het wordt gespeeld in toernooivorm. Je speelt vijf tegen vijf, maar continu wisselen is broodnodig: je kunt niet acht wedstrijden lang veertig minuten volle bak geven.”

Waar moet je over beschikken?

“Ideaal is een flinke spiermassa bij een lengte van 1.90 meter en een gewicht van 90 kilogram. Vanaf de heupen (je zit vast in de boot) moet je evenwichtsorgaan goed ontwikkeld zijn. En je moet flexibel zijn. Tussen die drie contrasterende elementen moet je je balans vinden.”

Wat doe je er voor?

“Ik train elke dag. Bij mijn club LKV Rijnland uit Leiderdorp, maar ook met een groep in Alkmaar en met de Nederlandse selectie in Deventer. Van mijn hockeycarrière heb ik veel geleerd dat bij het kanoën van pas komt. Over groepsdynamiek, alle procesmatige elementen die bij een teamsport horen. Dat is een voordeel tegenover degenen die uit het rechtuit-varen komen.”

Waarom ben je gaan kanopoloën?

“Mijn vader nam mij mee naar toernooien, hij was aanvoerder van het Nederlands team en later bondscoach. Sinds vijf jaar richt ik mij volledig op kanopolo. Nederland telt tweeduizend beoefenaars, maar wereldwijd is de sport net zo groot als hockey. In Duitsland is het een schoolsport. Daar zijn gigantische jeugdcompetities, net als in Italië en Frankrijk. In 2016 deed ik in Catania Syracusa mee aan het WK junioren, midden in de stad voor volle tribunes. Kanopolo is een manier van leven.”

‘Bijna alles is toegestaan, je mag elkaar omgooien en over elkaar heen varen’

Maak je kans in het finaleweekend van het NK?

“We zijn een jong team, dat sinds tweeënhalf jaar in de hoofdklasse speelt. Vorig jaar werden we derde, nu staan we tweede. Dat zou voldoende zijn voor kwalificatie voor het EK voor clubs op Sicilië, in september.”

Kun je de sport combineren met je studie?

“Ik heb een hbo-opleiding gedaan, nu zit ik in een schakelsemester. Over een paar maanden begin ik aan mijn master management in the building environment. Tot nu toe hoefde ik geen keuzes te maken. Soms moet ik voor mijn studie wat voorwerk doen, dat lukt meestal wel. Als ik naar een EK ga, dan gaat dat wel voor.”

Wat zijn je sportieve ambities?

“Zoveel mogelijk prijzen pakken. Met het Nederlands team moeten we nog stappen maken. In augustus doen we mee aan het landen-EK in Portugal. Mocht de sport de Olympische status krijgen, dan ben ik op tijd klaar met mijn studie voor Parijs 2024. Daarnaast ga ik dit jaar in oktober vier weken voor een Chinees team spelen. Ze willen daar een professionele league oprichten, daar zijn spelers uit de hele wereld voor uitgenodigd.”

Heb je tijd voor een sociaal leven?

“Niet voor het ‘studentenleven’, maar sociaal leven wel. De kanowereld is een soort ronddrijvend circus, dus je kent een hoop mensen.”

Tjerk Rebbers (blauw shirt, no 6), in actie voor het Nederlandse team. (Foto: Hans Janssen)

• Naam: Tjerk Webbers
  • Leeftijd: 23
  • Studie: Master management in the building environment.
  • Sport: Kanopolo, international
  • Positie: (Veel scorende) aanvaller
  • Komende toernooien: Finaleronde NK voor clubs (22-23 juni, Uithoorn), EK voor landenteams (augustus, Portugal)

Jimmy Tigges / Redacteur Sport