‘Kan ik deze ook downloaden?’

Met een ferme zwaai beukt Boris Hoevenaar (11) een heipaal de grond in – controller van zijn ‘serious Wii’ in de ene hand, de andere van spanning gebald.

Scheef. De tweede digitale paal staat net een paar graden uit het lood de andere kant op, genoeg om de bouw van zijn woning af te blazen. Mislukt. Onverschillig haalt hij zijn wenkbrauwen op. “Grappig”, vindt hij. “Kan ik deze ook downloaden?”

In plaats van een onverbiddelijk verliezersdeuntje, blijft het stil rond de pc. Dit is niet zomaar een spelletje, dit is een serious game. Bedoeld om situaties in real life na te bootsen en dinsdag getest door een groep Delftse scholieren voor het Science Centrum. Ietsenmakers, noemen de scholieren zich. Ze zijn tussen de 9 en 16 jaar, een afspiegeling van de doelgroep die vanaf september het Science Centrum moet bezoeken. Elke twee weken komen ze samen om diverse onderdelen te testen.

“Veel leuker dan de actiespellen die ik thuis heb”, vindt Antal van Ravensteijn (11). “Hier moet je tenminste bij nadenken.” Zijn sondeerspel ziet er aardig ingewikkeld uit. Snapt hij eigenlijk wel wat hij aan het doen is? “Ik moet in de grond boren om te kijken of ik er een huis op kan bouwen.” Tja. Beter had Almar Joling, één van de ontwikkelaars van de serious games van vandaag, het zelf niet kunnen uitleggen. Zijn andere ‘kindje’, een dijkpatrouillespel, staat al een tijdje in wetenschapsmuseum Nemo. De arcadeversie, dan. De Ietsenmakers leggen die vandaag naast de ‘officiële’ versie, bedoeld om dijkwachters te trainen. “Die is wat saaier”, bekent Joling, niet in de minste plaats omdat de kinderen hierin worden beloond met droogte, in plaats van punten. “Saai? Echt niet!”, vindt Stijn Hoevenaar (11). “Deze is veel leuker; hier zitten ook treinen in.”

De meeste games zijn afkomstig van Deltares, maar ook faculteit EWI levert een opvallende bijdrage: in Pong moeten de scholieren door middel van armbewegingen voor een camera een kameleon op het scherm besturen. Het is onderdeel van onderzoek naar handherkenning door computers en laat zien dat techniekonderzoek aan de TU ook heel sexy kan zijn.

Niet dat Jan-Gert Zevenbergen (11) overweegt later iets aan de TU te studeren. Hij wil ‘gewoon’ archeoloog worden. Terwijl zijn ‘collega’s’ virtueel patrouilleren over dijken, helpt hij ruimtelijk vormgever Jos Kuppens met de virtuele inrichting van het gamelab. Die kan wel wat verbetering gebruiken, vindt Jan-Gert. Er moet een grote, ronde tafel in. En matrixbehang, met bijpassend groen tapijt. “Die tafel had ik net ge-delete”, grinnikt Kuppens terwijl hij hem op het scherm terugtovert. “Klaar terwijl u wacht.” Want de mening van de Ietsenmakers is belangrijk: juist zij weten wat de bezoekers van straks aanspreekt. Hun laatste overpeinzingen gaan verloren in de herrie van een rammelend hekwerk. Eén van de Ietsenmakers heeft zich opgesloten in een rijdende kooi. Want serieus – dat is natuurlijk maar betrekkelijk.

themakingof.weblog.tudelft.nl

Eeuwige roem en eer. Daarvoor wilde de Oude Vier van Laga wel gaan, afgelopen zondag op het prestigieuze hoofdnummer van de Varsity nabij Houten. De roem en de eer zaten er echter opnieuw niet in. In de plaatsingsrace eindigde het door Den Drijver gestuurde kwartet Van Oostveen, Ruppert, Heskes en Kuijk als derde. De eindtijd voldeed niet om als beste nummer drie door te mogen naar de finale, die werd gewonnen door het Rotterdamse Skadi. Beter verging het Laga op een ander belangrijk Varsity-nummer: de Jonge Acht. Die ploeg lag, na de uitstekende resultaten op de Head of the River en de Heineken Roeivierkamp, als favoriet aan de start. De plaatsingsrace werd met een bootlengte voorsprong gewonnen. In de finale werd echter duidelijk dat deze acht mentaal nog niet sterk genoeg is om een genomen voorsprong per definitie de gehele race te behouden. De Delftse boot finishte als tweede, vijf seconden na die van Vidar. Liv Kooijmans bezorgde Laga toch nog ‘goud’, door het senioren A-skiffveld te verslaan.
Proteus-roeisters Michelle Langeslag en Nikki Oude Elferink vierden intussen een dubbel succesje op de Grote Internationale Voorjaarsregatta te Gent. De winst op zaterdag leverde de twee-zonder de felbegeerde Balthazar trofee op, naar verluidt ‘een schitterende klassieke glazen vaas, blauw van kleur met tierelantijnen op een originele voet’. Zondag pakte het duo ook nog even de (open) Vlaamse titel mee. In deze race verschenen overigens louter Nederlandse tweetjes aan de start. Ook het Proteus-koppel Bauke Vogelzang Kuipers/Luuk Ursum kon zich zondag het predicaat ‘Vlaams kampioen’ opspelden.
De nieuwbakken studentenhonkbalvereniging HitManics verging het zondag bij haar competitiedebuut eveneens naar wens. De klinkende 11-3 zege op Blue Birds 4 stemde het gezelschap bij monde van aanvoerder Etienne Roger ‘erg tevreden’. Hoewel de studenten vanwege beperkte trainingsfaciliteiten weinig batting-practice achter de rug hadden, bleek vooral in de beginfase weinig mis met de slagkracht. Na twee innings keek het voornamelijk uit oudere heren bestaande Blue Birds-negental al tegen een fikse achterstand aan: 10-0. “Daarna werd hun fielding wat beter”, verklaarde Roger de terugval in de score. Door foutjes aan de kant van HitManics wist Blue Birds de eindstand nog enigszins een dragelijk aanzien te geven.
In de inmiddels ook weer aangevangen tenniscompetitie kwam het hoogste gemengde team van Obvius (vierde klasse) uit tegen Delftse Hout 3. De TU-equipe begon sterk, maar stond na de twee dames enkelspelen slechts op 1-1. Anne-Joy de Graan sleepte haar wedstrijdpunt binnen, maar Janine Innemee zag na 7-6 verlies in de derde set het punt op het nippertje naar de tegenstander gaan. Ook de heren Mark Versteegh (winst) en Sjoerd Noordhoff (verlies) hielden de score in balans. Een evenwicht dat na de diverse dubbels intact bleef: 4-4.