Kampioen Ariston’80 terug naar derde klasse

Met overmacht werd vierdeklasser Ariston’80 zaterdag kampioen. In Leidschendam klopten de voetballers concurrent SEV met 5-0. “Onze borrelruimte was helaas al verhuurd.”

Vreugde na de gewonnen kampioenswedstrijd. Linksonder gehurkt: Joeri Frederik. (Foto: Ineke Lammers)

De cijfers zijn indrukwekkend. Twintig keer gespeeld, waarvan achttien keer gewonnen. Doelcijfers: 117-12. Grootste overwinningen: 12-1 en 15-3. Met nog vier speelronden te gaan is directe concurrent SEV op voldoende afstand gezet om niet meer ingehaald te kunnen worden. Voor oudgediende Joeri Frederik (28, promovendus systeem- en regeltechniek) is het niet zijn eerste promotie naar de derde klasse.

Wat was het voor seizoen?

“Zoals altijd in de vierde klasse. Veel wedstrijden waarvan je bij voorbaat weet dat je die gaat winnen, alleen nog niet met hoeveel. Alleen SEV heeft ons lang bijgehouden, tot ze ook ineens punten gingen verspelen.”

Zijn jullie te goed voor de vierde klasse?

“Ik denk het wel, met één nederlaag en één gelijkspel, beide ook nog onnodig. Maar ja, we zijn vorig jaar wel gedegradeerd uit de derde klasse. SEV is overigens niet zo zwak als de 5-0 van zaterdag doet vermoeden.”

Wordt het in de derde klasse weer knokken tegen degradatie?

“We hebben niet de illusie dat we om de hoogste plekken kunnen meedoen. De niveauverschillen in de derde klasse zijn onder de top wel klein. Het verschil tussen meedoen om een periodetitel of strijden tegen degradatie is niet zo groot.”

Hoe hebben jullie het kampioenschap gevierd?

“Niet zo uitgebreid. Onze borrelruimte hadden we al verhuurd. We hadden er niet op gerekend om vier wedstrijden voor het einde al kampioen te worden, totdat SEV ineens punten ging verspelen. De meesten zitten nog in een tentamenperiode. Het officiële kampioensfeestje komt wel hoor, uiteraard inclusief de traditionele boottocht door de Delftse grachten.”

Jimmy Tigges / Redacteur Sport