Kamervragen over kamernood buitenlanders

Minister Hermans ziet in de kamernood onder buitenlandse studenten geen reden om direct in te grijpen. Huisvesting is in de eerste plaats een zaak van gemeenten en instellingen, zegt Hermans. De minister reageerde daarmee op kamervragen van Mariëtte Hamer (PvdA) over de kamernood, die met name onder buitenlandse studenten in Amsterdam en Groningen hoog is.

br />
Sommigen slapen op matjes in noodonderkomens, een aantal heeft Nederland bij gebrek aan woonruimte verlaten. Anderen besloten maar helemaal niet te komen. Hamer was benieuwd waar de verantwoordelijkheid ligt, als buitenlandse studenten geen onderdak vinden.

,,Voorop staat dat de student zelf de afweging maakt om elders te gaan studeren”, aldus de minister in de beantwoording van de kamervragen.

,,Ja, hè hè”, reageert Lsvb-voorzitter Sofie Joosse, ,,natuurlijk zijn buitenlandse studenten zelf verantwoordelijk. Maar ze komen van ver en ze weten niet dat ze in Nederland zelf een kamer moeten zoeken.” In veel andere landen worden studenten door de instelling op de campus gehuisvest.

Voorts schrijft Hermans dat huisvesting een verantwoordelijkheid is van gemeenten en instellingen. De VVD-bewindsman acht het ‘raadzaam’ dat universiteiten en hogescholen de buitenlandse studenten informeren over de mogelijkheden om aan woonruimte te komen. Hij zal het onderwerp aan de orde brengen tijdens een bijeenkomst van instellingen die geregeld studenten uit den vreemde naar Nederland halen.

Dat gaat de Lsvb niet ver genoeg. ,,De minister moet vertellen wie in de eerste plaats verantwoordelijk is: de gemeente, de instelling of de woningbouwvereniging. Nu schuiven instanties het probleem af. De gemeente verwijst naar huisvesting, huisvesting verwijst naar de instellingen en de instellingen verwijzen naar de gemeente”, aldus Joosse. ,,Zo worden we van het kastje naar de muur gestuurd.”

De Lsvb schakelt lokale bonden in. Die maken gebruik van de bestaande contacten met huisvesting en universiteiten en hogescholen om het probleem aan de kaak te stellen.