Kamerverhuurder licht studenten op

Studentenhuisvester Duwo wil de naam van een oplichter, die studenten geld afhandig maakt door ze zogenaamd een woning te verhuren, bekendmaken op haar website.

/strong>

De man biedt via briefjes bij boekhandel Waltman en supermarkten een eenkamerwoning aan de Nieuwe Plantage te huur aan voor 260 euro. De oplichter laat het slachtoffer een huurcontract tekenen, int de eerste maand huur en overhandigt de sleutel. Tegen de tijd dat de huurder weer bij het appartement komt, is het slot veranderd en komt hij er niet meer in. De man lijkt zich met name op eerstejaars en buitenlandse studenten te richten die wanhopig op zoek zijn naar een kamer.

Duwo-directeur Jan Benschop neemt de zaak hoog op. ,,Dit zijn schofterige praktijken”, zegt hij. ,,Daarom vinden we dat we de naam van zo iemand kunnen publiceren op onze website.” Duwo hoopt zo haar klanten, de studenten, beter te kunnen waarschuwen tegen de man. In de Aula hangen inmiddels overal affiches in het Nederlands en Engels waarin Duwo voor de man waarschuwt.

Ook bij de politie is de naam van de verdachte bekend. De politie onderzoekt momenteel of er strafbare feiten zijn gepleegd. ,,Daarna gaan we pas met hem praten”, aldus woordvoerder Frans van Rijnswou van politie Haaglanden. Volgens hem zijn er drie oplichtingsgevallen bekend waarnaar de politie nu onderzoek doet. Bij deze drie zaken zijn vijf personen betrokken. Tot nog toe is er slechts één aangifte gedaan. De politie is daarom bezig met het benaderen van de andere slachtoffers. ,,Het is natuurlijk wat anders of iemand één keer een kamer verhuurt waar iets mee is, of dat hij dezelfde kamer meerdere malen verhuurt”, aldus de politiewoordvoerder.