‘Kamernood in Delft zal verder toenemen’

Meer dan de helft van alle Nederlandse studenten woont nog bij zijn ouders thuis. De woningnood is groot, zeker ook in Delft, waar zelfs meer krapte wordt verwacht.

Studentenhuisvesting aan de Balthasar van der Polweg. (Foto: Lucas de Leeuw)

Vijf jaar geleden bleef slechts 48 procent van de Nederlandse studenten in het ouderlijk huis wonen. Nu is het aandeel thuisblijvers toegenomen tot 55 procent, staat in de donderdag 5 november verschenen monitor studentenhuisvesting van Kences, de koepelvereniging van studentenhuisvesters.

Woningnood in Delft
Daar zijn verschillende verklaringen voor. Het leenstelsel is er één: nieuwe studenten krijgen sinds september 2015 geen basisbeurs meer. Ze hebben dus minder geld en staan voor een dilemma: moeten ze hun studieschuld laten oplopen om de huur te betalen?

Daarnaast zijn er simpelweg te weinig kamers. Landelijk zijn er 22 duizend studentenwoningen te weinig. In elf van de 21 steden is de woningmarkt ‘zeer krap’. Delft is één van de steden waar de druk het hoogst is. Wie het huis uit wil, kan hier lang niet altijd een betaalbare woning vinden.

Er zijn ook meer studenten dan voorheen. Vooral het aantal internationale studenten is sterk gegroeid, en zij zoeken uiteraard allemaal een woning. Die laatste ontwikkeling is ook in Delft zichtbaar, aldus Kences.

De koepelvereniging verwacht in Delft tot collegejaar ’24-’25 een groeiende krapte op de woningmarkt, doordat nieuwbouwplannen de groei van het aantal studenten niet kan bijhouden.

Huursubsidie
Volgens de monitor kiezen studenten tegenwoordig vaker voor zelfstandige studio’s dan voor studentenwoningen met gedeelde keuken en badkamer. Dat heeft te maken met de huursubsidie, die je alleen voor zelfstandige woningen kunt krijgen.

De Landelijke Studentenvakbond vindt dat jammer en wil dat alle studenten voor huursubsidie in aanmerking komen, ook als ze op kamers wonen. Huursubsidie zou van je inkomen moeten afhangen, redeneert de vakbond, en niet van je woonvorm.

Dat zou tevens een ‘perverse prikkel’ uit het systeem halen, is de gedachte: huisvesters bouwen nu graag dure studio’s, in de wetenschap dat bewoners dan huursubsidie krijgen.

Coronacrisis
De coronapandemie heeft sinds het voorjaar grote gevolgen voor de woningmarkt, staat in de Kences-monitor. Studenten maken andere woonkeuzes, omdat ze opeens zonder inkomen zitten bijvoorbeeld, of omdat ze minder vaak op hun universiteit of hogeschool hoeven te zijn om college te volgen. Daarnaast keerden veel internationals aan het begin van de lockdown terug naar huis. En op uitwisseling gaan of een tussenjaar nemen zit er voor Nederlandse studenten in coronatijd ook niet in.

Het is koffiedik kijken wat er de komende jaren gebeurt, maar Kences werkt alvast twee scenario’s uit. In het eerste scenario zijn de gevolgen mild en heeft de crisis vooral impact op de lichting van het huidige studiejaar. In het tweede, ‘impactvolle’ scenario heeft de crisis structurele invloed. Door de digitalisering van het onderwijs zullen studenten minder vaak op kamers gaan, is dan de verwachting.

HOP / Bas Belleman, Delta / Saskia Bonger

HOP Hoger Onderwijs Persbureau