Kamer stemt in met nulmeting naar studentenstress

Studenten zouden veel last hebben van stress, burn-out en depressies, maar hoe groot is het probleem nou precies? GroenLinks wil dat het wordt uitgezocht.

Er komt een grootschalig kwantitatief onderzoek naar stress onder studenten. (Foto: Pixabay/Jeshoots.com)

Een motie van GroenLinks kreeg afgelopen week steun in de Kamer. Dat betekent dat er een grootschalig kwantitatief onderzoek komt: hoeveel studenten hebben er precies last van? “Daar hebben we nu geen helder zicht op”, zegt Tweede Kamerlid Zihni Özdil, indiener van de motie.

“Uit allerlei kleinere onderzoekjes blijkt dat meer studenten last hebben van psychische klachten, maar het totaalplaatje, een landelijke nulmeting, ontbreekt. Minister Van Engelshoven zegt daar geen behoefte aan te hebben maar studenten hebben dat wél.”

Studentenvakbond VSSD presenteerde eind januari een soortgelijk onderzoek. Hieruit bleek dat ruim één op de zes Delftse studenten een hoog stressniveau ervaart. De grootste oorzaken zijn deadlines, tentamens en het bindend studieadvies.

Wanneer en door wie het landelijke onderzoek wordt uitgevoerd, bepaalt de minister. Özdil kan zich voorstellen dat de kwantitatieve nulmeting wordt opgenomen in het lopende onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu.

Hulp nodig?

Ervaar jij veel stress, heb je een burn-out of zijn er andere problemen die je graag met iemand wilt bespreken? De TU Delft psychologen helpen je graag.

HOP, Steffi Weber

HOP Hoger Onderwijs Persbureau