Kabinetsplan ‘manke roofridder op paarse knol’

In een groot aantal universiteitssteden hebben studenten de opening van het academisch jaar aangegrepen om te protesteren tegen de voorgenomen bezuinigingen op de studiefinanciering.

br />
Zo werd in Leiden een openluchtcollege gegeven en kwam er in Wageningen een kettingzaag aan te pas om een student symbolisch in stukken te zagen. In Amsterdam lieten studenten met speciale kleding zien zich groen en geel te ergeren aan paars. Woensdag kregen de acties een vervolg in Rotterdam en Nijmegen, waar wegen werden geblokkeerd.

In de meeste universiteitssteden beperkte het protest zich afgelopen maandag tot toespraken. Kysia Hekster van de Landelijke Studenten Vakbond sprak in Rotterdam van ,,een manke roofridder op een paarse knol die het hoger onderwijs dreigt te kidnappen naar de onderwereld, waar studeren verboden is en wetenschap nutteloos.” Haar collega Saskia Nuyten van het Interuniversitair Studenten Overleg liet in Leiden weten dat er ,,na de regeringsverklaring niet veel meer valt te openen.” Zij herinnerde Ritzen aan zijn uitspraak dat de grens van de bezuinigingen nu wel bereikt zijn.

Opvallend was dat de meeste universitaire bestuurders in hun redes slechts zeer summier ingingen op de bezuinigingen op studiefinanciering. Collegevoorzitter Brinkman van de Vrije Universiteit wil zelfs dat studenten meer gaan lenen en hogere collegegelden betalen. (HOP/M.W.)

Marcel Wiegman

Marcel Wiegman