Kabinet wil avondklok: na 20.30 uur niet meer op straat

Het kabinet wil een avondklok invoeren die tot en met 9 februari geldt. Voordat het echt zo ver is, moet de Tweede Kamer nog instemmen.

(Foto: Marjolein van der Veldt)

Als de avondklok er komt, is het tussen 20.30 uur en 04.30 uur niet toegestaan om de straat op te gaan. Premier Rutte en minister de Jonge hebben het besluit vanmiddag bekendgemaakt tijdens een persconferentie. Met de avondklok hoopt het kabinet de verdere verspreiding van het coronavirus te beperken. De maatregel geldt tot en met 9 februari. Wie zich er niet aan houdt, kan een boete 95 krijgen.

De Tweede Kamer zal nog debateren en heeft het eindoordeel over de avondklok. Als de Kamer ermee instemt, gaat de maatregel een paar dagen na het debat in.

instagram.com/tu_delta
Wat vinden Delftse studenten van een avondklok?

In een poll van Delta op Instagram zegt een groot deel van de deelnemers de avondklok een slecht idee te vinden: 229 studenten waren voor, terwijl 527 zo’n maatregel er liever niet zien komen.

Studentenvakbond LSVb heeft zich dinsdag fel uitgesproken tegen de invoering van een avondklok. Voorzitter Lyle Muns: “Het water staat jongeren aan de lippen. Steeds vaker kloppen studenten bij ons aan met klachten variërend van lusteloosheid tot sombere gevoelens. Met een avondklok zou het laatste beetje vrijheid hen ook nog eens worden afgenomen.”

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) wilde dinsdag geen harde conclusies trekken. “Als mensen die er verstand van hebben besluiten dat een avondklok noodzakelijk is voor de bestrijding van het virus, wie zijn wij dan om het beter te weten?”, zei ISO-voorzitter Dahran Ҫoban. “Ik ga niet op de stoel zitten van het Outbreak Management Team.”

Er is een aantal uitzonderingen op de avondklok. Mensen mogen met een speciale verklaring op zak tussen 20.30 uur en 04.30 uur buiten zijn. Dit kan een verklaring van een werkgever zijn, maar ook een eigen verklaring. Ook mogen mensen tijdens de avondklok in hun eentje hun hond uitlaten.

In een eerste document leek het erop dat ook studenten een uitzondering zouden krijgen voor al door onderwijsinstellingen geplande tentamens, maar dit werd later weer ingetrokken.

Universiteiten, hogescholen en studentenorganisaties dringen er nu bij de Tweede Kamer op aan dat deze uitzondering er toch komt. “Het niet door laten gaan van deze toetsen heeft verstrekkende gevolgen voor studievoorgang van heel veel studenten.”

Overige maatregelen
Vanaf maandag mogen huishoudens maximaal één bezoeker per dag ontvangen. Ook stelt het kabinet vanaf 23 januari een tijdelijk vliegverbod in voor landen buiten het Schengen-gebied waarin mogelijk gevaarlijke varianten van het virus het meest voorkomen. Het gaat dan om landen als het Verenigd Koninkrijk, Argentinië, Bolivia, Brazilië, Chili, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana, Guyana, Panama, Paraguay, Peru, Suriname, Uruguay, Venezuela en Zuid-Afrika.