Judith Bosboom is beste TU-docent van 2016

Judith Bosboom is tijdens de Onderwijsdag op 14 december uitgeroepen tot Best Lecturer van de TU. Felienne Hermans won de Innovative Teaching Talent Award.

Bosboom doceert bij Civiele Techniek en Geowetenschappen het vak Coastal Dynamics 1. Volgens de jury een zeer complex vak, waarvan ze het lesmateriaal continu innoveert en verbetert. Ze maakt daarbij gebruik van vrijwillige, tussentijdse toetsen. Studenten met een goede score daarvoor kunnen uiteindelijk een bonus krijgen voor het tentamen. Studenten zijn vooral blij met de feedback op hun toetsen. Meer over haar onderwijsmethode is volgende week te lezen in een interview met Bosboom.

Een nieuwe prijs voor jonge docenten, de Innovative Teaching Talent Award van vijfduizend euro en een wisselbokaal, ging naar Felienne Hermans. De jury roemde vooral het feit dat het leven van Hermans lijkt te draaien om lesgeven. Niet alleen aan studenten in Delft, maar ook wereldwijd met haar vier moocs (massive open online courses, red.) In een daarvan leert ze kinderen programmeren, de anderen gaan over data-analyse.

Volgens de jury is Hermans een van de pioniers aan de TU met het concept van de ‘flipped classroom’, waarbij studenten eerst thuis videocolleges kijken en daarna in het lokaal vragen kunnen stellen en oefeningen maken. Studenten moeten daarna zelf video’s maken van hun leerervaring, die als input dienen Hermans’ onderzoek naar spreadsheets. Hermans was enorm enthousiast over haar prijs. Van het geld wil ze graag student-assistenten inhuren. Verder zou ze graag een vast contract willen. “Ik zit nog op een tenure track.”

Tijdens de Onderwijsdag kregen drie docenten een education fellowship, een tweejarige beurs van 25 duizend euro per jaar om een onderwijsproject uit te voeren. Het betrof evolutionair bioloog Bertus Beaumont van Technische Natuurwetenschappen, universitair hoofddocent innovatie management & entrepreneurship Frido Smulders van Industrieel Ontwerpen en opleidingsdirecteur technische bestuurskunde Ivo Bouwmans van Techniek, Bestuur en Management.

Lees hier meer over de Onderwijsdag:

Docenten kiezen voor selectie