Opinie

Jonge moeder

Als slimme meid krijg je je kind op tijd. Maar niet getreurd: ook als je eerst netjes hebt gestudeerd en carrière gemaakt hebt, val je in de categorie ‘jonge moeder’.

Zelfs als je tegen de veertig loopt wanneer je eerste kind geboren wordt. De manier waarop ‘je’ wordt aangesproken is daar dan ook naar. Vanaf het moment dat je probeert zwanger te worden word je door voorlichters en commerciële partijen op een hippe en begrijpelijke manier benaderd. Ook al spreek je best de taal van onderzoekers: als aankomend ouder spreken bladen, folders en websites van instanties als het voedingscentrum, de verloskundige en het consultatiebureau je op kinderlijk eenvoudige wijze toe. Alsof je door het baren zelf weer kind wordt. Maar wat als je nu echt wilt weten hoe het zit? Onderzoek van de Universiteit Leiden heeft duidelijk gemaakt dat er bij huisartsen en verloskundigen nog maar weinig bekend is over het Cytomegalovirus (CMV). Dit virus kan doofheid veroorzaken bij baby’s, maar dat is eenvoudig te voorkomen mits er tijdens de zwangerschap de juiste voorzorgsmaatregelen worden genomen. Ook over het gebruik van medicijnen bij jonge kinderen is nog maar weinig bekend omdat daar niet of nauwelijks op getest wordt. Zo worden baby’s jonger dan een half jaar niet ingeënt tegen de Mexicaanse griep omdat het vaccin voor deze groep nog niet getest is. Als ‘jonge moeder’ zie ik dan ook overal gevaar: niesende collega’s, vieze deurklinken, de kinderopvang: elk contact is een risico dat vermeden dient te worden. Alles om je kostbaarste bezit te beschermen. En over de inschatting van de werkelijke gevaren? Je kind toch maar niet naar de crèche brengen? “Dat is uw eigen afweging mevrouw, u kunt uw kindje toch ook thuis houden?” Maar ja, toch maar aan het werk gegaan en dochterlief naar de crèche gebracht met enig angst en schuldgevoel. Het schijnt trouwens dat ‘echt’ jonge ouders daar minder last van hebben. Toch te laat begonnen.

Kasja Weenink is beleidsmedewerker bij de TU Delft en moeder van Iris. Vanaf deze week schrijft zij bij toerbeurt een column op deze pagina.

Wil jij in een redactie van studenten één nummer van Delta maken? Een universiteitskrant die jij als student meteen zou willen lezen? Je bepaalt zelf de inhoud, schrijft artikelen binnen de bestaande opmaak en lay-out en maakt foto’s. De krant, Delta 18, zal verschijnen op 28 mei. Op 23 april is de eerste redactievergadering. De redactie van Delta biedt tijdens het hele proces ondersteuning. Met dit project wil Delta erachter komen wat studenten missen in de krant. De afdeling marketing en communicatie wil daarnaast meer zicht krijgen op de manieren waarop studenten van alle faculteiten met elkaar zouden willen communiceren. En jij maakt de ultieme krant voor en door studenten, niet minder dan een collectors item. Doe je mee? Stuur je cv en motivatie naar Saskia Bonger, s.m.bonger@tudelft.nl