JIP leert je beter samenwerken

Ingenieurs komen tegenwoordig vaker in kleine startups of in teams te werken dan bij grote multinationals. Het Joint Interdisciplinary Project (JIP) traint studenten daarvoor.

Het JIP (Joint Interdisciplinary Project) brengt studenten met verschillende achtergronden samen in teams die aan projecten werken. Het is een vorm van onderwijs die, als het aan vice-president onderwijs Rob Mudde ligt, binnenkort deel uitmaakt van alle ingenieursopleidingen. Het tien weken durende proces is niet altijd eenvoudig, maar het is een onvergetelijke ervaring en studenten komen eruit als leden van een team. Het aantal deelnemers stijgt snel. In 2018 was er een proef met 20 deelnemers, dit jaren waren het er 50, en volgend jaar 200.

“De wereld is veranderd”, stelt Hans Hellendoorn, directeur onderwijs bij de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE). “Onze afstudeerders zochten vroeger een baan bij een van de grote multinationals. Maar tegenwoordig werken de meesten bij kleine start-ups of in multidisciplinaire teams.” Tijdens een JIP ervaren studenten hoe het is om samen te werken met mensen uit andere vakrichtingen en culturen. “De wereld was al veranderd, het werd tijd dat de TU mee veranderde”, zegt Hellendoorn.

Het JIP is een initiatief van Aldert Kamp, directeur onderwijs bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Op de eindpresentatie van 8 november zei hij: “Het is een idee waarvoor de tijd nu rijp is. De TU Delft leidt behendige en innovatieve ingenieurs op die goed kunnen werken in een snel veranderende omgeving. Multidisciplinariteit is de nieuwe standaard. Een goede probleemanalyse vereist diverse achtergronden. Een probleem oplossen vraagt meer dan goede technologie. De aanpak moet ook haalbaar zijn, en ethisch verantwoord.”

Voorbeelden
Teams met vijf studenten uit verschillende opleidingen zijn in september begonnen aan opdrachten afkomstig van bedrijven. De bedrijfsprojecten moeten impact en een innovatief karakter hebben, en ze moeten een uitvoerbare uitkomst hebben, legt Kamp uit tijdens de presentatie. De opdrachten vielen dit jaar in drie categorieën: lucht- en ruimtevaart, energietransitie, en gebouwde omgeving & landbouw. Onderstaand twee voorbeelden.

Het team Green Air Transport verkende voor Airbus een emissievrije toekomst van de luchtvaart. Het betreffende vliegtuig is een fors toestel met honderd zitplaatsen en een maximaal bereik van 1500 kilometer. Emissievrij vliegen bereikt het team door ook de productie van waterstofgas uit groene stroom (zon en wind) erbij te betrekken. Zo, zei het team, houden we vliegen bereikbaar in 2050. De bijdrage van de luchtvaart in de totale broeikasgasemissies is nu slechts 2,5 procent, maar wordt 25 procent als de huidige trends doorzetten.

Een andere toekomstverkenning kwam van FreshTeq, een alliantie van kassenbouwers, die wilde weten wat de beste manier zou zijn om de groenteproductie in China met 50 procent te vergroten. In kassen kan groente telen het hele jaar door, in plaats van acht maanden. Het zelfde geldt voor plantenfabrieken waar planten in vele lagen onder kunstlicht gekweekt worden. De studenten vergeleken beide methoden qua investering, energiegebruik en opbrengst. Ze concludeerden dat teelt in kassen met warmtekoudeopslag de beste manier was om de voedselproductie te verhogen. Niet alleen in China, maar in alle subtropische gebieden.

Teambuilding
Tijdens de presentatie stapten studenten als één team het podium op, vaak in op elkaar afgestemde kleding.  Studenten vertelden dat de eerste week gevuld was met pret, kennismaken en spelletjes. Maar een paar weken later begon de spanning op te lopen. Er moest gepresteerd worden, maar misverstanden en irritaties stonden dat in de weg. “Ik heb geleerd om afstand te nemen en beter te luisteren”, bekende een van de deelnemers. De toenemende druk hielp ook om losse individuen tot een eenheid te smeden. Om problemen in de groepsdynamica aan te pakken krijgen de teams ondersteuning van coaches.

Ook JIPpen?
Het JIP vindt plaats in het eerste semester van het tweede jaar van de masterstudie en telt mee voor 15 studiepunten. Tijdens het JIP werken studenten zowel op de campus als bij het bedrijf dat de opdracht heeft uitgeschreven. Meer informatie en een mogelijkheid tot inschrijven staan op de JIP website. Voor een korte uitleg, bekijk de JIP video.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl