JeSuisCharlie @ Delft

De Delftse burgemeester Bas Verkerk heeft alle Delftenaren opgeroepen om vanavond om 18.00 uur samen te komen voor een demonstratie op de Markt in Delft.

Verkerk wil op die manier steun betuigen aan slachtoffers en nabestaanden van aanslag bij Charlie Hebdo in Parijs. “Op deze manier toont Delft zich solidair en staan wij op voor de vrijheid van meningsuiting. Ik ben diep geschokt door de brute aanslag op de mensen van Charlie Hebdo in Parijs. Deze aanslag op cartoonisten is een aanval op de vrijheid van meningsuiting, die een fundament is van onze democratische samenleving. Charlie, dat zijn wij allemaal. Deze criminele aanslag op de vrijheid treft ook ons. Deze laffe daad is bedoeld om angst en verdeeldheid te zaaien. Het tegendeel gebeurt: het verbindt juist alle goedwillende mensen die staan voor een vrije samenleving.”

Om 18.00 uur is er een grote demonstratie in Parijs en in vele steden in Nederland. Ook meerdere Nederlandse hogescholen en universiteiten staan vandaag stil bij de aanslag die gisteren in Parijs twaalf mensen het leven kostte. ‘Je suis Charlie’ staat er op een groot zwart bord op de campus van de Universiteit Twente. Net als Nederlandse journalisten hielden ook studenten en docenten om elf uur een minuut stilte, bijvoorbeeld bij de Utrechtse en Tilburgse journalistiekopleidingen.

Hoogleraren van de faculteit geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam hadden vandaag een ludieke actie gepland: een ‘begrafenisstoet’ vanwege de bezuinigingen op hun faculteit. Die gaat niet door. Tijdens de diesviering van de UvA vanmiddag wordt er stilgestaan bij de aanslag. De TU doet dat morgen niet.