In je element

‘In je element’ luidde het thema van de Owee 2014. Met nieuwe evenementen en de meeste studenten ooit: 2600. Een impressie.

Zondag 17 augustus

Elke dag een nieuw evenement. Dat wil het 41ste Owee-bestuur, want het programma is al jaren hetzelfde. En dus is er op zondagavond 17 augustus een canal diner met een botenparade langs de Oude Delft en de Hippolytusbuurt. Restaurants serveren honderden maaltijden. Het is regenachtig, maar dat mag de pret niet drukken op de versierde boten van de studentenverenigingen. Met vlaggen, mascottes, ballonnen, een enkele rookmachine en veel muziek laten de verenigingen luid van zich horen.

​Maandag 18 augustus

“Het is stil aan de overkant! ‘t Is stil aan de overkant!” WAT ZEG JE!? Een oorverdovend kabaal klinkt maandagochtend om negen uur in de hal van de aula. Een mooi staaltje akoestische stammenstrijd, vindt supervisor Wim Thijs. Gehuld in knalroze T-shirts van studievereniging Curius zingen Aniek, Lynn, Milou, Marleen, Simone, Elsemiek, Boaz, Sebastian en Tom de longen uit hun lijf tegen vooral studenten werktuigbouwkunde. “Hier staat TB! Hier staat TB! Hier staat TB! Wij zijn oké! Wij zijn ook dit jaar weer de gaafste en dat is altijd zo geweest, zo geweest!” De jongens kendenelkaar van de middelbare school. De meiden konden het prima met elkaar vinden. Samen zijn ze team Intiem. Tijdens de centrale ontvangst in het auditorium springen ze er op los. “Wij… wor…den… tóch jouw baas, wij worden tóch jouw baas.” En dat twintig keer. Totdat Wim Thijs keihard fluit. “Lieve mensen, hier niet springen aub! Vorige keer is er een stukje van de computervloer ingestort.” Hij adviseert studenten serieus te studeren, maar ook op tijd te ontspannen. Een lunch op picknickkleedje met grachtenconcert van Groover Jazz aan de Oranje Plantage bijvoorbeeld. Ook nieuw!

Sightseeing in de Botanische Tuin en het Science Centre houdt team Intiem voor gezien. Liever bijslapen of douchen, voordat het Presidentenforum in de Nieuwe Kerk begint. Lynn wil misschien bij Laga of Virgiel. Milou twijfelt tussen het corps of Virgiel.

Bij het forum vertellen zeventien presidenten wat hun vereniging typeert. Of jasje-dasje verplicht is, hoe hoog het percentage vrouwen is en hoeveel het bier kost. Lynn en Milou twijfelen nog steeds. Tijd voor de informatiemarkt. Er lopen weliswaar wat vreemde schepsels, maar je kunt er lekker salsa dansen, een jasje voor 25 euro kopen bij jasjedasje.nl of als (aangeklede) Miley Cyrus op een wrecking ball tekeer gaan.

Dinsdag 10 Augustus

Dinsdag is verenigingendag. “Mogen we in de boot?”, vraagt een aankomend studente bij Proteus-Eretes. En óf dat mag! “Roeien is eigenlijk simpel”, zegt instructeur Joost. “Je benen zijn het sterkst dus daar doe je het meeste werk mee.”.” Er barst een enorme regenbui los. Iedereen vlucht naar binnen. Een andere boot met ‘nullen’ meert aan. Doorweekt. “Als het niet zo hard zou regenen, zou je roeien dan leuk vinden?”, vraagt een Proteeër aan ze. “Ik wel hoor”, zegt een verregende studente.

Volop nattigheid is er ’s middags ook bij Te Land, ter Zee en in de Owee. Nieuw én oer-Hollands. Aan de Zuidkolk is de originele Fiets‘m d’r in-baan neergelegd en alles wat maar een beetje op een omgebouwde fiets lijkt, mag proberen de bel aan de overkant te halen. Tot ieders groot genoegen gaat de een na de ander te water.

‘s Avonds kunnen studenten bij De Bolk dineren…pardon prei-meppen of meedoen aan de epische homobingo bij Outsite, waarbij een valse bingo wordt bestraft met billenkoek en het zingen van een liedje in je onderbroek.

Wie toevallig bij de Delftsche Studenten Bond is, kan de rector in de kroonluchter zien hangen. Het kost Karel Luyben een keer of vijf voordat de beentjes van de vloer blijven.

Woensdag 20 Augustus

Serieuzer gaat het er aan toe op woensdagochtend, bij de politieke brunch op het Berlageveld. Na het droogpoetsen van de natgeregende picknicktafels debatteren vijf Tweede- Kamerleden over het leenstelsel en andere studentenzaken, maar na drie nachten feesten ontstaan er even geen spreekkoren meer.

Dat volgt een paar uur later pas, tijdens de beroemde cantus. Kort samengevat: bier, zingen, bier, gooien. Tijdens coverband Lijn 7 staat iedereen op de banken. Alhoewel…iedereen?