‘Je doel bereik je alleen als je risico’s neemt’

Hun tentamens halen ze niet, wegens gebrek aan tijd. Maar met hun eigen bedrijf verkopen ze wel speedboten op zonne-energie van 700 duizend euro per stuk. TU-studenten Nils Beers en David Czap presenteerden hun boot vorige week op de Miljonair Fair.

Een beetje miljonair gaat niet naar de Hema of de Bijenkorf. Daar vindt hij nooit de scooters met rozenprint, de exclusieve horloges en de meterslange auto’s die hij nodig heeft. De echt luxe artikelen die in de winkel vaak niet te koop zijn, haalt hij op de Miljonair Fair. Dus trokken de welgestelde mannen en vrouwen vorige week hun op maat gemaakte kleren aan en togen naar de miljonairsmarkt in de Rai in Amsterdam.

Naast een van de vele bars, waar vermoeide voeten even omhoog mochten en champagne de dorstige kelen verzachtte, stonden drie studenten. Keurig in het pak, bij een glanzende zwarte boot met oranje kussens. In hun zak kaartjes waarop te lezen is dat ze directeur zijn van Czeers Solarboats BV. Maritieme techniekstudenten Nils Beers en David Czap (beiden 24) en Nils’ broer Michael Beers (bedrijfskunde in Rotterdam) richtten het bedrijf op om hun speedboot op zonne-energie aan de rijke man te brengen. Rijk, want de boot van ongeveer zeven ton is niet voor iedereen weggelegd.
Lenen

Het idee voor hun speedboot op zonne-energie ontstond tijdens de voorbereidingen van de Nuon Frisian Solar Challenge in 2006. Voor deze zonnebotenrace door de Friese wateren maakten de Delftenaren een boot die glansrijk won. “Toen we zagen wat we in een half jaar al konden maken, dachten we: daar moeten we mee verder”, zegt Nils Beers. Ze kregen prof.dr. Wubbo Ockels enthousiast en zamelden met zijn hulp subsidiegelden in. Ook moesten ze nog een paar ton lenen. “Dat is spannend, ik slaap ook wel eens een nachtje slecht. Maar je doel bereik je alleen als je risico’s neemt”, meent de jonge ondernemer.

Het is vader Beers duidelijk gelukt zijn motto ‘het geld ligt op straat, je moet het alleen oprapen’ op zijn zonen over te brengen. Beers: “Zelf ontwikkelde mijn vader in de tijd dat wij aan de boot werkten een vrachtwagen op waterstof.” Ook de Duitse Czap komt uit een ondernemersgezin.”We vinden dat je iets moet doen met je ideeën. Dus we zijn maar gewoon begonnen.”

De directeuren deden geen marktonderzoek en huurden ook geen dure ontwerpers in. Ze betrokken een ruimte aan de Rotterdamseweg tussen andere technostarters en gingen aan de slag. Czap: “Voor mij als beginnend ontwerper was het moeilijk alles goed te krijgen. Maar nu ik de boot zo zie, vind ik dat hij er goed uitziet.” Alleen het rafelige randje in een hoek irriteert hem. Maar hij is blij dat het prototype af is. Een dag voor de beurs legden de makers bij Royal Huisman Shipyards nog de laatste hand aan de boot. “We hebben in een jaar en een maand ons idee uitgewerkt tot een product”, zegt Czap niet zonder trots. “Dat is kort, maar als je geen deadline hebt dan doe je het nooit.”
Geen milieufreaks

Wubbo Ockels, Beau van Erven Doorens en Ed Nijpels onthulden het prototype van de boot op de eerste beursdag. Van onder de witte doek kwam een tien meter lange zwarte boot van koolstofvezels tevoorschijn. Veertien vierkante meter zonnepanelen op het dek zorgen ervoor dat de boot vooruit kan, met 55 kilometer per uur. In theorie althans, want de boot heeft het water nog niet aangeraakt. Over de datum van de doop doen de studenten nog wat geheimzinnig. “We hebben het nu heel druk met presentaties en praatjes en we willen hem eerst zelf testen. Maar we hopen in april de eerste proefvaarten te maken.”

Beers en Czap zeggen niet speciaal ‘milieufreaks’ te zijn. “Maar er moet wel iets gebeuren”, aldus Beers. “Ik mocht de dagen voor de Miljonair Fair met een BMW 760 rondrijden. Dat is niet bepaald een duurzame auto. Maar wie zo’n goddelijke auto gewend is, krijg je echt niet in een Toyota Prius.” Daarom is het doel van het bedrijf duurzaamheid en luxe samen te laten gaan.

De speedboot trekt in ieder geval veel bekijks. Maar weinig beursbezoekers kunnen zich bedwingen hem in het voorbijgaan even aan te raken. “Dit is eigenlijk een soort ‘roddelbeurs'”, vindt Czap. “Door hier te staan, gaan mensen het over onze boot hebben en krijgen we bekendheid.” Toch rekent Czap niet op veel Nederlanderse kopers. “In Nederland wonen volgens de statistieken maar vier particulieren die de boot willen kopen.” Willy Knobben uit Nijverdal is het in ieder geval niet. “Hij is geinig om te zien, maar als er twee man in zit is hij vol”, zegt Knobben. “Ik wil liever een boot met iets meer comfort. Waarop je met vier man op het dek een glaasje wijn kunt drinken.”

De eigenaars van Czeers Solarboats moeten dus de wijde wereld in om kopers te vinden. Frankrijk en het Midden-Oosten, daar zitten de potentiële klanten. In september gingen ze al naar een show voor jachten in Monaco. “Dat was een leuke road trip“, vertelt Czap. “We hadden nog niet eens een boot, alleen visitekaartjes en computertekeningen.” Toch was de interesse van eventuele kopers daar al mee gewekt. Een koopcontract is nog niet getekend. Beers: “Maar ze liggen klaar. Als iemand wil, kan de koop binnen een uurtje gesloten zijn.”

Lenen

Geen milieufreaks