Onderwijs

Jansbrugbrug

Nostalgie was de basis voor een haast onmogelijk plan. Een Sint Jansbrug voor de sociëteit van Sint Jansbrug, net als vijftig jaar eerder, tijdens de oprichting van de vereniging.

Toentertijd was Sint Jansbrug gevestigd in de Engelenbak, honderd meter verwijderd van het huidige pand aan de Oude Delft. Verplaatsen van de monumentale brug uit 1773 behoorde niet tot de mogelijkheden. Nieuwbouw echter wel. Woensdag werd met een lasershow het voorlopig ontwerp gepresenteerd.

Het idee om een nieuwe tijdelijke brug te bouwen ontstond als grap: ,,Laten we eens een brug gaan klussen.” Later werden de plannen concreter. De vereniging bleek enthousiast, evenals Rijkswaterstaat, dat bereid werd gevonden medewerking te verlenen. Een team van ontwerpers werd samengesteld uit Jansbrugleden.

Het oorspronkelijk plan, een brug tijdens het lustrum, liet het team kort daarna vallen. Barbara Jansen, een van de medewerkers: ,,We konden kiezen tussen een ranzige brug tijdens het lustrum in november, of een mooie brug tijdens de dies in mei. Dat was geen moeilijke keuze.”

,,De maquette van het voorlopig ontwerp is het resultaat van een vormstudiepracticum in Blok 12 bij Bouwkunde”, geeft hoofdontwerper Christiaan Luth (22) toe. Het ontwerpteam koos zijn brug unaniem uit drie mogelijkheden. ,,Het zijn twee I-profielen met houten planken erover. De leuningen zijn van aluminium. Ik heb vooral ronde vormen gebruikt, van boven lijkt het wel een beetje op de vorm van maandverband.”

Het voorlopig ontwerp toonden de bedenkers aan professor Wagemans van Civiele Techniek, lid van het comité van aanbeveling. Hij adviseerde hun een paar wijzigingen aan te brengen. Zo opperde hij de mogelijkheid om de leuningen van de brug dragend te maken, een concept dat nog nauwelijks wordt toegepast. ,,Technisch gezien is dit lastig”, zegt Luth. ,,Bij Werktuigbouwkunde gaan we deze week proberen met de computer te berekenen of de leuningen niet te dik worden.”

Er zijn nogal wat eisen waaraan moet worden voldaan. Zo moet de voetgangersbrug bijvoorbeeld hoog genoeg zijn, zodat scheepvaart ongehinderd van de Oude Delft gebruik kan maken. Ook de beplanting rond de gracht levert enkele problemen op. Luth: ,,Ja, de bomen aan weerszijden van de grachten staan niet precies tegenover elkaar. De brug kan dus niet erg breed worden.”

De belangrijkste randvoorwaarde is echter afhankelijk van de gemeente Delft. Die heeft namelijk serieuze interesse getoond voor het plan. Er zal worden gezocht naar een locatie in de binnenstad waar de brug definitief kan liggen. Ook voor deze locatie moet het ontwerp dus geschikt zijn. ,,Lastig”, aldus Luth, ,,want alle grachten in Delft hebben verschillende breedte en waterstand.” Dat maakt het er niet eenvoudiger op, maar één ding staat vast: de Jansbrug voor Jansbrug zal er komen.

Nostalgie was de basis voor een haast onmogelijk plan. Een Sint Jansbrug voor de sociëteit van Sint Jansbrug, net als vijftig jaar eerder, tijdens de oprichting van de vereniging. Toentertijd was Sint Jansbrug gevestigd in de Engelenbak, honderd meter verwijderd van het huidige pand aan de Oude Delft. Verplaatsen van de monumentale brug uit 1773 behoorde niet tot de mogelijkheden. Nieuwbouw echter wel. Woensdag werd met een lasershow het voorlopig ontwerp gepresenteerd.

Het idee om een nieuwe tijdelijke brug te bouwen ontstond als grap: ,,Laten we eens een brug gaan klussen.” Later werden de plannen concreter. De vereniging bleek enthousiast, evenals Rijkswaterstaat, dat bereid werd gevonden medewerking te verlenen. Een team van ontwerpers werd samengesteld uit Jansbrugleden.

Het oorspronkelijk plan, een brug tijdens het lustrum, liet het team kort daarna vallen. Barbara Jansen, een van de medewerkers: ,,We konden kiezen tussen een ranzige brug tijdens het lustrum in november, of een mooie brug tijdens de dies in mei. Dat was geen moeilijke keuze.”

,,De maquette van het voorlopig ontwerp is het resultaat van een vormstudiepracticum in Blok 12 bij Bouwkunde”, geeft hoofdontwerper Christiaan Luth (22) toe. Het ontwerpteam koos zijn brug unaniem uit drie mogelijkheden. ,,Het zijn twee I-profielen met houten planken erover. De leuningen zijn van aluminium. Ik heb vooral ronde vormen gebruikt, van boven lijkt het wel een beetje op de vorm van maandverband.”

Het voorlopig ontwerp toonden de bedenkers aan professor Wagemans van Civiele Techniek, lid van het comité van aanbeveling. Hij adviseerde hun een paar wijzigingen aan te brengen. Zo opperde hij de mogelijkheid om de leuningen van de brug dragend te maken, een concept dat nog nauwelijks wordt toegepast. ,,Technisch gezien is dit lastig”, zegt Luth. ,,Bij Werktuigbouwkunde gaan we deze week proberen met de computer te berekenen of de leuningen niet te dik worden.”

Er zijn nogal wat eisen waaraan moet worden voldaan. Zo moet de voetgangersbrug bijvoorbeeld hoog genoeg zijn, zodat scheepvaart ongehinderd van de Oude Delft gebruik kan maken. Ook de beplanting rond de gracht levert enkele problemen op. Luth: ,,Ja, de bomen aan weerszijden van de grachten staan niet precies tegenover elkaar. De brug kan dus niet erg breed worden.”

De belangrijkste randvoorwaarde is echter afhankelijk van de gemeente Delft. Die heeft namelijk serieuze interesse getoond voor het plan. Er zal worden gezocht naar een locatie in de binnenstad waar de brug definitief kan liggen. Ook voor deze locatie moet het ontwerp dus geschikt zijn. ,,Lastig”, aldus Luth, ,,want alle grachten in Delft hebben verschillende breedte en waterstand.” Dat maakt het er niet eenvoudiger op, maar één ding staat vast: de Jansbrug voor Jansbrug zal er komen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.