Ja/Nee: tentamenstress

Puppy’s en trampolines. Die zet de technische universiteit in het Australische Brisbane in tegen tentamenstress bij studenten, aldus nu.nl. Studentenpsycholoog Inge Verhoeven ziet het als een ludieke actie, die de aandacht kan vestigen op het voorkomen van stress.

Die is
ook aan de TU groot, ziet zij deze tentamenperiode
weer iedere dag.

1. Tentamenstress neemt de laatste jaren steeds verder toe.
Ja

2. Stress in tentamentijd kun je met een goede voorbereiding voorkomen.
Ja

3. De TU moet ook over onorthodoxe maatregelen nadenken als puppy’s aaien en trampoline springen.
Nee

4. In de tentamentijd zien wij als studentenpsychologen veel gestreste studenten.
Ja

Op welke stelling wil je terugkomen?
“Op stelling 3. Primair is het de verantwoordelijkheid van studenten zelf om balans te houden tussen inspannen en ontspannen en tussen geestelijk en fysiek. In de tentamentijd vergeten veel studenten dat. Natuurlijk zou het leuk zijn als de TU het belang daarvan iets meer promoot, én laat zien wat er allemaal al is. Want we hebben al Sport en Cultuur, gezond eten en cursussen van de studentenpsychologen. Een trampoline zou daar best op ludieke wijze de aandacht op kunnen vestigen, want ook tijdens deze tentamenperiode zit ons inloopspreekuur weer overvol met super-gestreste en depressieve studenten. Last minute kunnen wij niet heel veel voor hen doen, op voorhand wel.”