Ja/Nee: studentenhuisvesting Duwo

Steeds minder jonge studenten (17-22 jaar) gaan op kamers, blijkt uit cijfers van het CBS. In 2014 is de
basisbeurs afgeschaft waardoor veel studenten moeten lenen om op zichzelf te kunnen wonen.

Toch is Frans van der Zon, manager strategie en beleid bij
studentenhuisvester Duwo, niet bang voor
leegstand in studentenhuizen. Vier stellingen.

1. De bouw van nieuwe studentenwoningen wordt nu gestopt.
NEE

2. Duwo merkt veel van de nestvaste studenten.
NEE

3. De wachttijden voor kamers worden veel korter.
NEE

4. Duwo gaat kamer-prijzen verlagen om op kamers wonen te stimuleren.
NEE

Op welke stelling wilt u terugkomen?
“Op stelling 2. De jongerejaars blijven inderdaad wat meer thuis wonen, maar wij merken daar niet veel van. We zien dat twintigplussers wel uit huis willen en op kamers gaan wonen. Daarnaast is er in Delft een grote instroom van buitenlandse studenten, die allemaal een kamer zoeken. Zo komen we uiteindelijk nooit met lege kamers te zitten. We hebben onze visie dus eigenlijk ook niet hoeven aanpassen op deze veranderingen. Er is nog steeds een tekort aan studentenwoningen en we blijven gewoon doorbouwen. De wachttijden voor de kamers kunnen misschien iets korter worden, maar veel zal het niet uitmaken.”