Ja/Nee: duurzaamheid

Student werktuigbouwkunde Bram Ruiter mist het
onderwerp duurzaamheid in zijn bacheloropleiding
en vindt dat ‘kwalijk en pijnlijk’. Volgens directeur
onderwijs Hans Hellendoorn is er weinig ruimte in het curriculum, omdat studenten basisvaardigheden
moeten leren als rekenen, ontwerpen, analyseren en samenwerken.

Bram Ruiter denkt met vijf studenten na over oplossingen.

1. Het curriculum van de bacheloropleiding werktuigbouwkunde is te vol voor onderwijs over duurzaamheid.
Nee

2. Andere faculteiten hebben meer aandacht voor duurzaamheid in hun bachelorprogramma.

3. Duurzaamheid is belangrijker dan goed leren samenwerken.
Nee

4. Er zijn volop mogelijkheden om duurzaamheid vanaf dag 1 in het onderwijs te integreren.

Op welke stelling wil je terugkomen?
“Op stelling 4. Nu heb je pas in het derde jaar van de bachelor een vak over ethische aspecten van werktuigbouwkunde. Dan komt duurzaamheid aan de orde bij je materiaalgebruik. Wij vinden dat je duurzaamheid niet moet behandelen als los vakje. Het gaat om een denkwijze, een werkhouding. Vertel dat vanaf het begin. De TU heeft als missie bijdragen aan een duurzame samenleving. Ik snap dat het curriculum vol is, maar we hebben een project over een auto die van een helling rijdt en automatisch moetterugrijden. Die opdracht kan duurzamer, met zonnepanelen als eis bijvoorbeeld. Mensen met tips om docenten duurzaamheid te laten integreren in hun onderwijs kunnen mij mailen: bramruiter96@gmail.com.”