Ja/Nee

Universitair docent bij 3mE René Delfos is – met een onderbreking door een postdoc in Frankrijk – twintig jaar tenor/bariton in het Nieuw Kamerkoor Delft.

Dat koor splitste zich in 1984 af van Krashna Musika, om ‘kwalitatief nog betere’ moderne klassieke muziek te zingen. Op 5 en 6 juli viert het koor zijn dertigste jubileum met uitvoeringen van zes levende componisten. Het koor zoekt jonge mannelijke en geoefende zangers.

1 Iedereen kan auditie doen.

nee

2 Het liefst willen we studenten.

3 Aan tenoren en andere mannelijke stemmen is altijd een tekort.

4 Levende componisten schrijven modern-klassieke muziekstukken.

nee

5 Op welke vraag wilt u terugkomen?

“Op vraag 4. Modern-klassiek is een apart genre. Op onze website staan voorbeelden van stukken die we hebben gezongen, allemaal 20- en 21-eeuwse muziek. Het zijn vaak moeilijke stukken, geen Brahms of Beethoven, met alle respect. De muziek is vaak ritmisch ingewikkeld, atonaal en veelstemmig. Je zingt minder klassieke akkoorden. Doe je dat goed, dan maak je heel mooie klanken. Verrassende klanken en wisselingen, waarvan componisten uit eerdere eeuwen niet eens wisten dat ze bestonden. Modern combineert trouwens prima met een – klassieker – groot koor, waar veel van ons ook in zingen. Ik heb vorige week nog met Toonkunst Rotterdam de Matthäus Passion gezongen.”

www.nieuwkamerkoordelft.nl