Campus

Ja/Nee

Vliegtuigen kunnen veel zuiniger vliegen als zij in de lucht worden bijgetankt. De toestellen vertrekken dan met minder kerosine en zijn dus lichter. L&R-wetenschapper dr. Gianfranco La Rocca zocht dit uit in het kader van een EU-onderzoeksprogramma.

1. Binnen tien minuten kan een vliegtuig worden bijgetankt.
ja

2. Ieder passagierstoestel is geschikt voor deze nieuwe manier van vliegen.
nee

3. Aankoppelen aan het tankvliegtuig is een fluitje van een cent.
ja

4. Bijtanken in de lucht is levensgevaarlijk.
nee

5. Op welke stelling wil je terugkomen?

“Op de laatste. Als het bijtanken zou gebeuren zoals bij de luchtmacht, dan zou het heel gevaarlijk zijn. Om aan te koppelen moeten militaire vliegtuigen aardig wat luchtacrobatiek uithalen. Bij de methode die wij voorstellen, komt het tankvliegtuig net wat lager achter het passagierstoestel vliegen. In de luchtmacht is de configuratie precies omgekeerd en daardoor gevaarlijker. Als het tanken faalt, dan eindigt het vliegtuig niet in de oceaan. Het moet
altijd genoeg brandstof bij zich hebben om een noodstop te maken op het meest dichtstbijzijnde vliegveld.” 

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.