It giet oan op de campus?

Het vriest dat het kraakt, maar door de harde wind en felle zon is het ijs niet goed genoeg om te schaatsen. Of toch wel? Wij vroegen het Effe Lekker Schaatsen-voorzitter Tim Ruwiel.

Vrijdagmiddag wil studentensportvereniging ELS een schaatswedstrijd houden. (Foto's: Roos van Tongeren)

Kunnen we al schaatsen?

“We moeten het afwachten. Het ijs groeit niet hard, omdat het waait op de campus. Toch willen we eind van deze week rondjes schaatsen op de vijver bij industrieel ontwerpen en 3mE. Het water is daar niet diep en het blijft de hele week vriezen. We hopen dat het lukt om vrijdagmiddag tijdens de lunch een wedstrijd te schaatsen, tussen 12.30 en 13.30.”

Deze drie waaghalzen staan er mooi op.

En een marathon over de campus, gaat dat lukken?

“Nee, een marathon gaat er niet komen. Dit wordt een officieus wedstrijdje. Misschien dat we bij een lokale ijsbaan wat kunnen opzetten, maar op de campus gaat het niet lukken. Het ijs is daar niet goed voor.”

Gaan jullie met ELS naar een andere plek waar je wel lange afstanden op natuurijs kunt schaatsen?

“Er wordt niet speciaal iets ondernomen, maar we organiseren zaterdag een groot toernooi in Heerenveen. Daar ligt de snelste baan van Nederland, ideaal om je persoonlijke record te verbreken. Het is echt een studentenschaatstoernooi.”

Wat maakt een studentenschaatstoernooi anders dan een gewoon toernooi?

“Tien studentenschaatsverenigingen komen vanuit het hele land naar Heerenveen. Het is leuk om elkaar weer te zien. De feestjes gaan de hele nacht door, ook als je de volgende dag moet rijden. Elke vereniging organiseert ongeveer een toernooi per jaar. In totaal zijn er dus zo’n twaalf studentenschaatstoernooien en daarnaast studentenkampioenschappen. Wij organiseren dit toernooi samen met Softijs uit Utrecht.”

En als het nu hard blijft vriezen en je op zaterdag op natuurijs kunt schaatsen, ga je dan toch naar dat toernooi?

“Het kost ontzettend veel geld om Thialf (de schaatsbaan in Heerenveen, red.) af te huren, en het is heel gezellig, dus ik weet zeker dat ik niet afzeg!”

Ook al proberen sommige mensen het wel, bij IO kun je nog niet schaatsen. Op de schaatskaart van Nederland is te zien waar je kunt schaatsen op natuurijs. Zo is de schaatsbaan in de Lier al een paar dagen open.

Roos van Tongeren / Redacteur