Opinie

Istanbul

Terwijl u dit leest, zit ik in Istanbul, tenminste dat hoop ik. Istanbul, de oude hoofdstad van Europa, vereeuwigd door de limerickThere once was a man from StamboulWho soliloquized thus to his toolYou ruined my healthAnd you took all my wealthAnd now you won’t pee, you old foolHet is een limerick uit ‘Slaughterhouse Five’ van Kurt Vonnegut, nooit gastschrijver in Delft geweest maar toch best wel een bekende auteur.

De limerick is van binnen naar buiten onderzocht door allerlei literatuurwetenschappers, die concluderen dat de penis een pen is en de limerick een beeldspraak voor writer’s block. Koeienstront. Het is een ordinaire limerick a la ‘there once was a man from Nantucket’.
Ondertussen zit ik dus in Istanbul, tenminste dat hoop ik, met slechts een klein beetje handbagage. Mijn tandenborstel, mijn laptop, wat ondergoed, wat sokken en een vergrote prostaat. Het aardige van zo’n  prostaat is dat je die zonder moeite overal mee naar toe kunt nemen. Een oude vriend die je bijstaat, waar ook ter wereld. Ik leerde hem voor het eerst kennen op de 17e Amerikaans conferentie over differentiaalvergelijkingen, toen ik in het urinoir stond naast Heinz Fürstwurstenhammer, een wiskundige uit Ost-Pommern die zojuist een fenomenale voordracht had gegeven over zijn oplossing van het Anosov vermoeden voor oppervlakken van een hoger geslacht. Fürstwurstenhammer, een ventje van vier turven hoog, liet zijn straal vol kracht van het dashboard afkletteren. Ik kwam amper verder dan mijn schoenen.
Ik zit dus in Istanbul, tenminste dat hoop ik, want ik vlieg met Turkish Airlines, een maatschappij die geen verschil maakt tussen een landing en een snoekduik. Volgens het rapport van de commissie Van Vollenhoven, de veiligverkeerprins die geen verschil maakt tussen de maximumsnelheid van zijn Porsche en de maximumsnelheid op de snelweg, werd de crash van twee maanden terug veroorzaakt door een defecte hoogtemeter. Lezers van het boek ‘Outliers’ van Malcolm Gladwell, nooit gastschrijver in Delft geweest maar toch best wel een bekende auteur, weten beter. Vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door gebrekkige communicatie in de cockpit. Piloten uit een streng hiërarchische cultuur, zoals de Turkse, crashen veel vaker dan piloten uit een platte samenleving, zoals de Scandinavische. Ik hou mijn vingers gekruist. Hopelijk monster ik op dit moment mijn persoonlijk debiet in Stamboul.

De voetballers van Taurus kenden een droomstart van het nieuwe seizoen. Na drie eerdere zeges werden zondag in Loosduinen tegen ADS wederom drie punten gepakt (4-3). De winnende treffer kwam van de voet van Sybren Hoekstra. Volgens doelman Luuk Duijndam komen de goede resultaten niet uit de lucht vallen. “Onze nieuwe trainer, John van der Sluis, speelt daarin een belangrijke rol. Hij gaat met zijn trainingsmethoden terug naar de basis. Dat hadden we wel nodig. Omdat ook het tweede team nu een eigen trainer heeft, kan er gerichter getraind worden. Door de selectie op te splitsen is er meer spelvreugde en is de opkomst ook groter.” Taurus deelt de koppositie in de vijfde klasse B met De Ster, dat eveneens twaalf punten uit vier duels heeft.
Bijna net zo voortvarend kwam het vertegenwoordigend team van de TU Delft voor de dag bij de vorige week gehouden Hart van Brabantloop. De Delftse estafetteploeg legde in Tilburg de over vijftien etappes verdeelde 105 kilometer af in 6:47:15 en won daarmee voor de derde opeenvolgende maal het studentenklassement. “Onze grootste concurrent, NSAV ‘t Haasje uit Nijmegen, liep aanvankelijk voor ons, maar die wisten we aan het einde achttien minuten voor te blijven”, aldus loper Rob Mulders. In een deelnemersveld van 93 ploegen legden de Delftenaren beslag op de vierde plaats in het algemeen klassement, ruim 27 minuten achter overall-winnaar Aeolus. De kern van het team bestond uit leden van De Koplopers, waarmee de studentenatletiekclub Delvers is gefuseerd. Mulders: “De samenwerking werpt zijn vruchten af. Een hoop studenten zijn weer enthousiast met hardlopen begonnen. Dat bleek ook uit de uitslag in Tilburg. Na de zesde en vijfde plaats van de vorige twee keer stonden we nu bijna op het podium.”
Tien jaar moest de TU het zonder officiële badmintonclub doen. Vanwege de toenemende belangstelling voor deze sport werd twee jaar geleden Delft Student Badminton Association USSR (United Shuttles Smashing Right) in het leven geroepen. USSR? “Het was een van de namen waarop gestemd kon worden”, vertelt bestuurslid Chung-Kai Yang. Lachend: “Een van de andere voorgestelde namen was US, maar dat stond een paar mensen te veel tegen.” Yang schat in dat zo’n tachtig procent van de ongeveer vijftig leden uit buitenlandse studenten bestaat. “Vooral veel Indonesiërs en Chinezen, maar ook een paar Fransen, Italianen, Indiërs en Nederlanders.” Het kick-off tournament voor dubbels, waarmee de club zaterdag het nieuwe seizoen opende, werd gewonnen door het koppel Jean-Paul Flores (Canada) en Dong Yan (China). Komende vrijdagavond (10 oktober) staat de eerste sportieve clash tussen Sweti Day en de USSR op stapel in sporthal De Buitenhof. De prestigieuze confrontatie met de bevriende burgerclub moet een halfjaarlijks evenement worden, met een wisselbokaal als inzet.