ISO trekt zich terug uit studentenactie

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) heeft zich teruggetrokkken uit de gezamenlijke actie met de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) van dinsdag 22 september. De Landelijke Bèta-actie haakt juist aan bij de LSVb-actie.

ISO-voorzitter Henno van Horssen: “De actie zou een manifestatie zijn voor investeringen, maar het leek een demonstratie tegen de bevriezing van de studiefinanciering te worden.” Volgens het ISO was de beeldvorming rondom deze actie ‘vervuild’. De LSVb ontkent dat het alleen zou gaan om een protest tegen de maatregel rond de studiefinanciering.

Voor het ISO staat de roep om investeringen in het hoger onderwijs voorop. Als Nederland een voorloper wil zijn op het gebied van kennis en innovatie en tevens sterker uit de economische crisis wil komen, dan zijn investeringen op dit gebied volgens het ISO cruciaal. “Resultaten uit het verleden bieden dan wel geen garantie voor de toekomst, maar het verleden heeft uitgewezen dat landen die hebben geïnvesteerd in het hoger onderwijs sterker uit een economische crisis komen”, stelt het ISO.

Tegelijk meent het ISO dat de bevriezing van de studiefinanciering voor twee jaar ‘een begrijpelijke en zelfs een redelijk coulante maatregel’ is. “Er zal nu over de gehele linie bezuinigd moeten worden en als studentenorganisatie begrijpt het ISO dat studenten ook hun steentje bij moeten dragen. Iedere Nederlander zal de gevolgen van de economische crisis voelen, dus ook de studenten.”

LSVb-voorzitter Gerard Oosterwijk ontkent dat de demonstratie alleen zou gaan om het bevriezen van de studiefinanciering. “Dat is een keiharde leugen. Natuurlijk is de stufi genoemd, en dat is ook iets wat speelt onder studenten. Het is immers al de derde keer dat studenten de dupe worden, na de collegegeldverhoging en het duurder worden van de tweede studie. Maar ook wij voeren een positieve actie: vóór investeringen en vóór het uitzonderen van onderwijs in de bezuinigingen.”

Oosterwijk denkt niet dat de studentenbonden hun krachten moeten sparen: “Je moet vroeg beginnen met het mobiliseren van studenten. En dit leeft nu in studentenkringen. Bovendien gaat het niet alleen om een persoonlijk belang, het collegegeld en de stufi, maar ook om een hoger belang: goed onderwijs.”

Viergangenmenu in de kerk. Donderdagavond 18 december is de rooms-katholieke Maria van Jessekerk in Delft het toneel van vier Italiaanse composities. Krashna heeft gekozen voor een combinatie van oude en nieuwe composities. De ‘Kerstvespers’ van Claudio Monteverdi komen voorbij en ook Respighi, Petrassi en Dallapiccola vullen de avond. “Een leuke combi, heel afwisselend”, zegt Daan Admiraal. Hij dirigeert het orkest al meer dan vijfentwintig jaar. Monteverdi’s werk komt uit het begin van de zeventiende eeuw. Hij wordt als een grote Italiaanse componist van de vroege barok gezien. Hij leefde tijdens de overgang van de Renaissance naar de barok. De werken van de andere componisten komen allemaal uit de twintigste eeuw. Admiraal zegt dat de muzikanten van Krashna erg enthousiast zijn over het werk van Petrassi: “Het bevat bijzondere momenten. Het is een uitdagend stuk. Provocerend en lawaaiig.” Voor het stuk ‘Pini di Roma’ van Respighi, dat uit vier delen bestaat, is er tijdens de winterconcerten een extra koperorkest aanwezig. “Er wordt hier heel hard gewerkt in vergelijking met andere studentenmuziekverenigingen.”
Voor het winterse concert op zaterdagavond 20 december moet je naar de Prinsekerk in Rotterdam. Daar vindt het tweede, en daarmee laatste, winterconcert plaats. Admiraal vindt het aantal dan wel genoeg: “Twee concerten zijn leuker dan één concert. Maar dat betekent niet dat vier concerten ook meteen leuker zijn dan twee concerten. Op een gegeven moment is het klaar.”

Investeringen

Leugen

LSVb-voorzitter Gerard Oosterwijk ontkent dat de demonstratie alleen zou gaan om het bevriezen van de studiefinanciering. “Dat is een keiharde leugen. Natuurlijk is de stufi genoemd en dat is ook iets wat speelt onder studenten. Het is immers al de derde keer dat studenten de dupe worden, na de collegegeldverhoging en het duurder worden van de tweede studie. Maar ook wij voeren een positieve actie: vóór investeringen en vóór het uitzonderen van onderwijs in de bezuinigingen.”

Bèta-actie

De Landelijke Bèta-actie haakte maandag 21 september juist aan bij de betoging ‘Behoed Nederland voor een Kenniscrisis’ van de dag erop. Reden is dat de punten van de betoging – ‘Nederland gaat achteruit in innovatie- en concurrentievermogen’ en ‘We moeten investeren in hoger onderwijs om een kenniscrisis te voorkomen’ – naadloos aansluiten bij de protesten van de Landelijke Bèta-actie tegen de onderfinanciering van het wetenschappelijk onderzoek.

De structurele onderfinanciering van wetenschappelijk onderzoek beloopt volgens de actiegroep intussen 1,5 miljard euro per jaar. De op 21 september door het ministerie van OCW aangekondigde investering van 90 miljoen euro in vier wetenschappelijke projecten heft volgens de actiegroep ‘duidelijk de structurele onderfinanciering van wetenschappelijk onderzoek niet op’. Daarbovenop komt volgens de bèta’s nog de structurele onderfinanciering van het wetenschappelijk onderwijs.

Op 1 september bood de Landelijke Bèta-actie aan de vaste Kamercommissie OCW en de minister van onderwijs al een protestbrief tegen de onderfinanciering van het wetenschappelijk onderzoek aan. Deze brief was ondertekend door 1322 bèta’s, waaronder 358 hoogleraren.