Opinie

Irritatiebrigades

Barend Thijsse Aan sommige nieuwe woorden moet je even wennen, maar dit ging er bij mij meteen lekker in. Zo’n woord loopt lekker, probeer maar even. O ja, voor wie de afgelopen weken niet heeft opgelet: irritatiebrigades zijn het nieuwste wapen tegen irritant en asociaal weggedrag.

Irritatiebrigades verplaatsen zich in ongemerkte auto’s, zodat zij plotseling en onverwacht kunnen toeslaan. De slachtoffers zijn kansloos.

Een prima idee. Niet zozeer omdat het zal helpen tegen irritant weggedrag (een aso wordt door de confrontatie met de irritatiebrigadiers heus niet opeens een so), maar omdat wij, de veel edeler weggebruikers dus, eindelijk eens het idee krijgen dat er wat gedaan wordt aan die nare mannetjes.

Overigens: ik vind het eigenlijk nog niet genoeg. De ongemerkte brigade-auto’s zouden fel moeten oplichten en lawaai maken als de prooi eenmaal is gepakt. Dan wordt er tenminste goed de aandacht op gevestigd, en kan er vanuit langsrijdende auto’s ruim geapplaudisseerd en tonguitgestoken worden. Zo wordt er met weinig moeite veel geluk gecreëerd.

Wij moeten aan de TU ook irritatiebrigadiers hebben. Ik zie het al helemaal zitten. Iedere ochtend springen ze op hun ongemerkte fietsen, onopvallend gekleed, en vertrekken vanuit hun geheime kazerne aan de Mekelweg voor verrassingscontroles in de TU-gebouwen. Zoiets als de Arbo-inspecties, maar deze heren gaan verder. Dringen collegezalen binnen om irritant gedrag aan de kaak te stellen: de ene keer een slaapverwekkende docent die er met zijn pet naar gooit, de andere keer klierende studenten. Dringen vergaderruimtes binnen om dom en oeverloos gezeik te stoppen, werkkamers om krantlezen en neuspeuterij te bestraffen, en scannen harde schijven af op zoek naar spelletjes en tekenen van recreatief Internetgebruik. Er is zo vreselijk veel te doen.

Je kan ze bellen. Via de Irritatietelefoon (toestel 2221) kan je alles aangeven waaraan je je ergert, en ze nemen het op in een van hun volgende routes, gegarandeerd. Ik heb dat al gedaan. Ik heb ze gisteren op pad gestuurd naar TU Delft Vastgoedbeheer, en ik hoop dat ze daar eens goed gaan huishouden, desnoods met twee brigades tegelijkertijd. En laten ze ook de containers met de mobiele accountantseenheid maar achter de hand houden, want bij Vastgoedbeheer deugt het van geen kanten.

Wat is er namelijk aan de hand? In mijn faculteit moet een aantal ruimtes verbouwd worden, en zoals iedereen weet, dienen dit soort verbouwingen via de TU-dienst Vastgoedbeheer te lopen. Zelf de markt op gaan is verboden. Vastgoedbeheer stelt de kosten vast en zorgt voor de aannemers. Ik kreeg laatst de kostenraming van onze verbouwing onder ogen, en die deed me meteen naar de Irritatietelefoon grijpen. Schandalig! Idioothoge bedragen voor alle posten, echt belachelijke prijzen. Waar gaat dat geld in godsnaam naartoe? Blijft er bij Vastgoedbeheer en bij de regionale aannemers niet ontzettend veel geld plakken? Dit moet maar eens goed uitgezocht worden.

Een voorbeeld. Er moet een takel verplaatst worden van de ene naar de andere laboratoriumruimte. Dit houdt in: het losdraaien van twee bouten, het meenemen van een paar makkelijk draagbare onderdelen naar een kamer tien meter verderop, en het aandraaien van twee andere bouten, die al in het plafond aanwezig zijn. Kijk nu even mee naar de kostenraming van Vastgoedbeheer. Takel demonteren: f 2500. Takel monteren: 16 manuur plus f 250 materiaal = f 1210. Daar komt nog bij: 10% onvoorzien, 10% winst en 17.5%7 BTW. Samen f 5275. Een dikke vijf mille voor werk dat niet veel meer is dan het vervangen van twee gloeilampen. Ik zou er zelf een half uurtje voor nodig hebben.

Bedrog dus. En ook verspilling van geld dat aan onderwijs en onderzoek besteed had kunnen worden. Vastgoedbeheer heeft heel wat uit te leggen aan de brigades. En aan het college van bestuur. En aan u en mij. Erop af, brigadiers!

Aan sommige nieuwe woorden moet je even wennen, maar dit ging er bij mij meteen lekker in. Zo’n woord loopt lekker, probeer maar even. O ja, voor wie de afgelopen weken niet heeft opgelet: irritatiebrigades zijn het nieuwste wapen tegen irritant en asociaal weggedrag. Voorgesteld door Jorritsma, geloof ik. De bedoeling is dat ze elke dag uitrukken op onze wegen om te loeren naar vluchtstrookpasseerders, filevoordringers, linkshangers, bumperplakkers, roodlichtwippers en soortgelijke etters. Hebben ze zo iemand eenmaal in het vizier, dan wordt het sujet achtervolgd en aangehouden. En alles op video. Ha, lekker puh!