‘IPCC is geen klimaatmaffia’

In een open brief namen 53 wetenschappers het vorige week op voor het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change), dat zwaar onder vuur ligt nadat fouten in het rapport aan het licht waren gekomen. Prof.dr. Nick van de Giesen (CiTG) was een van de ondertekenaars.

Vanwaar dit initiatief?
“Vanwege alle lawaai om het rapport en de twijfel van mensen over het hele proces. Er staan een paar dingen in die niet waar zijn. Nu denkt men dat het rapport onjuist is én dat er geen klimaatverandering is. Maar zo is dat niet.”

Het KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen) heeft zich na een oproep van minister Cramer voorgenomen om het IPCC-rapport door te lichten. Is dat niet wat ambitieus?
“Het zou ongelofelijk veel werk zijn. Dat is waar. Ik heb meegeschreven aan het rapport en dat is een heel zorgvuldig proces geweest met veel rondes. Er hebben twee- tot drieduizend mensen aan meegewerkt. Noem mij een project van die grootte waar geen enkele fout in zit. De centrale vraag naar temperatuurstijging en CO2 als onderliggende hoofdoorzaak staat als een paal boven water. Het schrijfproces was heel zorgvuldig en daar kan ik nog steeds achter staan. Juist nu er zoveel kritiek is.”

Als wetenschapper staat u achter het IPCC, maar de tegenstanders ruiken bloed.“En daarom ook zo’n brief.”

Je kunt wel zeggen: laten we redelijk zijn en de schade beperken. Maar de klimaatsceptici stoken flink door.“Iedereen, inclusief de opstellers van het rapport, zou liever zien dat er geen klimaatverandering is. Maar je kunt de realiteit niet wegwensen, en dat is, vind ik, wat veel klimaatsceptici doen.”

Afgelopen week heeft de teruggetreden klimaatwetenschapper Phil Jones bij de BBC gezegd dat de opwarming de laatste tien jaar stilstaat, en dat men niet begrijpt waarom. Dat is koren op de molen van klimaatsceptici. Wat kunnen we verder nog verwachten?
“Er zijn twee mogelijkheden. De ene is dat het IPCC nog nauwkeurig en opener moet werken, maar de trein van CO2-maatregelen gaat door. De andere mogelijkheid is dat het broeikaseffect als een hype wordt gezien. Net als zure regen en het ozongat. Maar daar hoor je niks meer over, juist omdat er heel veel aan gedaan is.”

Het gevaar van de discussie is dat het draagvlak voor milieumaatregelen erodeert, en dat daardoor fondsen voor de ontwikkeling van duurzame energie slinken.
“Je hebt gelijk: de steun daarvoor gaat afnemen. Ik vind het niet ongezond dat daar nog eens heel nuchter naar gekeken wordt. Daar mogen we best twee jaar voor uittrekken. Wetenschappelijk komt het wel goed, maar of je politiek de neuzen allemaal weer dezelfde kant op kunt krijgen, dat is de vraag. Er zullen opportunisten in het gat springen en zaken terugdraaien. Dat is natuurlijk jammer. Maar als wetenschapper vind ik het belangrijk dat het proces klopt en dat we de discussie niet uit de weg gaan.”

Eigenlijk was hekkensluiter DSR-C na een verblijf van één seizoen alweer gedegradeerd uit de hoogste landelijke rugbyafdeling. Omdat de kampioen van de eerste divisie, Waterland, geen gebruik maakt van haar promotierecht, kregen de Delftse rugbyers onverwacht een laatste kans op behoud van het ereklasseschap in de schoot geworpen. In een tweeluik met The Bassets, de nummer twee uit de eerste divisie, strijdt DSR-C om één plaats op het hoogste niveau. Vorige week woensdag eindigde het ‘thuisduel’ op sportpark Biesland in een nipte nederlaag. Vlak voor het einde kwam DSR-C via een try wel van 15-22 op 20-22, maar de conversie die de ploegen op gelijke hoogte had kunnen brengen werd gemist. “We hebben verzaakt om voldoende te scoren, waardoor wij hen in de wedstrijd hielden”, verklaarde hooker Coen van Gorkum. Zondag is de terugwedstrijd in Sassenheim. “Het wordt een lastige taak, maar er zijn zeker kansen om te winnen.”
De dames van Thor zijn inmiddels zeker van lijfsbehoud. Na in de uitwedstrijd al met 58-0 korte metten te hebben gemaakt met URC, werden de Utrechtse rugbysters zondag in Delft met 98-0 nog eens flink de oren gewassen. Fanny Ruter: “We hebben gespeeld zoals wij graag wilden spelen, langs de buitenkant gebruik maken van onze snelheid.” Bij die tactiek werd het Delftse vijftiental geholpen door het feit dat de tegenstander slechts met dertien speelsters in het veld stond. Hoewel de 12-voudige landskampioen pas op het allerlaatst degradatie wist te voorkomen, ziet Ruter reële mogelijkheden om komend seizoen als vanouds weer voor de landstitel te gaan. “We hebben het grootste deel van de competitie onze vier sevens-internationals gemist. Toen die er weer bij waren hebben we door de nummer vier te verslaan, laten zien wat we werkelijk kunnen.”
Ook voor DSHC dreigde lange tijd degradatie. De hockeyers hebben zich na de winterstop echter opgewerkt tot boven de ‘rode streep’. Tegen Cartouche werd zondag op het sportcentrum de voor de pauze opgelopen achterstand (0-1) halverwege de tweede helft gelijkgetrokken door Daan Bogaerdt. Gezien de hoeveelheid afwezige basisspelers kon de doelpuntenmaker leven met het ene wedstrijdpunt: “Als je met zo’n gehavende ploeg toch nog een punt pakt, kun je tevreden zijn.” Met nog vier duels voor de boeg en vijf en zes punten voorsprong op de ploegen onder de degradatiestreep vertrouwt Bogaerdt op handhaving: “We hebben een vrij makkelijk programma. Dat moet lukken.”
Voorafgaand aan het herenduel zette de damesploeg van DSHC een belangrijke stap op weg naar promotie en daarmee terugkeer naar de eerste klasse. Door een 2-0 zege op naaste belager Hudito staan de studentes nog steviger op de tweede plaats.
Tot slot, nieuw in het aanbod van volleybalvereniging Punch: beachvolleytrainingen. Vanaf mei. Zie www.punch.nl/beach.