IO’er bezorgt museumbezoekers kippenvel

Te midden van grootheden als Bob Dylan en Prince vind je in Museum Prinsenhof Delft sinds kort ook het afstudeerproject van TU-student Lana Letanche.

Voor de master design for interaction ontwierp Lana Letanche een 'kippenvelmoment'. (Foto's: Frank Auperlé)

Om te begrijpen wat het ontwerp daar doet, moeten we 50 jaar terug in de tijd. Het is 1968 als Berry Visser op een schimmige zolderkamer in Delft eenmanszaak MOJO Concerts begint. Een bedrijf dat, mede dankzij zijn zakenpartner en voormalig TU-student Leon Ramakers, uitgroeit tot een van de meest succesvolle boekingskantoren ter wereld.

Van Frank Zappa naar Ronnie Flex

Museum Prinsenhof Delft eert deze ‘Delftse meesters’ met de tentoonstelling MOJO Backstage. Gouden ouden als Frank Zappa en The Rolling Stones komen langs, maar er is ook een VR backstage-beleving met Ronnie Flex en een 360-gradenprojectie van Pearl Jam te zien. De interactieve tour eindigt met beelden van een aantal iconische festivals dat MOJO jaarlijks organiseert, denk aan Lowlands, North Sea Jazz en Down the Rabbit Hole. Ter ere hiervan heeft masterstudent Lana Letanche een belevenis ontworpen waarmee ze de ultieme festivalervaring hoopt na te bootsen. ‘Een kippenvelmoment’, zoals ze het zelf omschrijft.

Tijdens haar master design for interaction deed ze onderzoek naar hoe mensen zo’n moment bereiken. “Dat is nog best lastig”, aldus Letanche. “Want kippenvel is niet een begrip dat je objectief kunt benaderen. Mensen linken dit gevoel direct of indirect aan eerdere ervaringen.”

MOJOLanaLetanche02.jpg

Spiegels met gaatjes en lampjes moeten bezoekers in extase te brengen.

Haar ontwerp laat bezoekers daarom een volledig nieuwe ervaring opdoen. Eén waarbij niet het geheugen, maar zintuigen worden aangesproken. “Dankzij visualisatie door spiegels met gaatjes en lampjes wordt een soort eindeloze weerspiegeling gecreëerd”, legt ze een deel van het ontwerp uit. “Hierdoor hoop ik de bezoeker in een soort extase te brengen, het summum van het ultieme festivalgevoel.”

Veldwerk op Lowlands

Maar wat is dat festivalgevoel dan precies? Hiervoor deed Letanche veldonderzoek op de festivals Down the Rabbit Hole en Lowlands. Voor haar een compleet nieuwe ervaring, want voordat ze aan het project begon, bezocht ze nooit eerder een festival. “Toen ik vorig jaar met mijn vrienden op Lowlands stond dacht ik wel, wow, wat jammer dat ik dit niet eerder heb gedaan.” Of ze van plan is om vaker festivals te bezoeken? “Zeker, ik heb mijn kaartje voor Lowlands zelfs al binnen.”

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl