IO-tentoonstelling: veiliger, duurzamer, en slimmer

De onderwerpen voor de bachelor eindprojecten bij Industrieel Ontwerpen waren dit jaar erg verantwoord: duurzame visserij, sociale veiligheid op straat en slimmer fietsen.

Het idee achter de bachelor eindprojecten (kortweg ‘BEP’) is dat IO-bachelorstudenten in een kwartaal een ontwerp realiseren voor een bedrijf dat een stap verder gaat dan hun reguliere portfolio. De ontwerpen worden beoordeeld op hun meerwaarde in functionaliteit, interactie, duurzaamheid en uitstraling.

Het probleem dat de Nederlandse Vissersbond heeft met de aanlandplicht die in 2019 van kracht wordt, sprak veel studenten aan. Ondermaatse vis die nu overboord gaat en veelal sterft moet vanaf 2019 ingeleverd worden en dat gaat ten koste van de opbrengst. IO-studenten Francoise Linke en Sjoerd Kruimer passen moderne technologie toe om al op de zeebodem een selectie te maken en zodoende de kleine vis met rust te laten. Carlijn Geerse gooit het over een andere boeg met opkweekinstallaties voor de ondermaatse vis in offshore windparken. Shanon de Jong kiest voor het passieve vissen: met lokstoffen trekt ze vissen in een trog, en de grotere kunnen er niet meer uit.

Fietserssteun en felgeel eiland

Ook de Vereniging Modern Straatwerk (VMS) trad als opdrachtgever op. Zij zijn op zoek naar straatwerk dat de sociale veiligheid vergroot. Dat inspireerde Marisa Vrijdag tot een bol felgeel eiland midden op de straat in een woonwijk. Het remt doorgaand verkeer af tot wandelpas, het biedt kinderen een speelruimte en ouders een trefpunt. Ook de fietserssteun van Hai Long Li maakt het leven mooier. Fietsers kunnen met hand of voet op de houten balken steunen terwijl ze wachten op het stoplicht.

Slimme fietsinnovaties werden voor het bedrijf Betronic ontwikkeld dat de veiligheid van fietsverkeer wil vergroten. Abel Koppenburg zocht het in een kruising tussen de Google glass en de Strava fietscomputer. Navigatie, snelheid, hartslag en verkeersinformatie worden realtime over je uitzicht geprojecteerd. Elias van der Linden stelt vergelijkbare technologie voor, maar brengt dat onder in een robocop-achtige helm met de stoere naam Nex.

Lifestylegigant Merison was op zoek naar nieuwe vormen van buiten koken in de stijl van Jamie Oliver. Daarvan kwam het meeste toch redelijk bekend voor. Combinaties van buitenkachel met grill, met of zonder een tajine er bovenop. Al dan niet inklapbaar. Het circulaire ontwerp van Pim van Os was wel verrassend. Hij voegde overbodig hekwerk, oude eiken planken en een doorgezaagd expansievat van de centrale verwarming samen tot de Rebound. Dat werd een nieuwe keuken van oude troep voor buiten.

De mini-expositie met alle ontwerpen is tot en met vrijdag 10 november te zien bij Industrieel Ontwerpen.

EXPO-hoekje.jpg

Wetenschapsredacteur Jos Wassink