IO Festival dit jaar in de aula

Het IO Festival op 2 juni zal niet plaatsvinden bij de faculteit Industrieel Ontwerpen. Dat besluit werd genomen op de dag dat de opbouw zou beginnen. “Het was even slikken.”

Een eerdere editie van het IO Festival. (Foto: ID)

IO-decaan Caspar Chorus besloot op vrijdag 26 mei dat het jaarlijkse IO Festival, goed voor 1500 bezoekers, dit jaar niet zoals gebruikelijk bij zijn faculteit kan plaatsvinden. De plekken waar de dakramen verankerd zijn, vertonen enkele fijne scheurtjes. Dat levert volgens de facilitaire dienst op gewone dagen geen problemen op, maar als de bastonen urenlang pieken, kan dat wel een risico opleveren. ‘De veiligheid staat voorop’, schrijft Chorus in een invoelende verklaring. ‘Het IO-gebouw is de thuisbasis van het festival, daarom begrijp ik wat een enorme teleurstelling dit nieuws is voor onze studenten. Deze beslissing neem ik dan ook niet lichtvaardig.’

Studenten van studievereniging ID hoorden het nieuws terwijl zij al aan de decorstukken bezig waren, vertelt ID-voorzitter Sietje Piebenga. “Het was even slikken, vooral voor de festivalcommissie. We zijn een half uur in het gras gaan zitten, maar kregen al snel van mensen van de faculteit en van integrale veiligheid oplossingen aangereikt. Toen ging de knop op. We zijn super veerkrachtig als groep.”

De kaartjes waren ‘binnen één seconde’ uitverkocht

De oplossing is dat het festival wordt verplaatst naar de aula, op dezelfde dag en dezelfde tijd: op 2 juni vanaf 21.00 uur. Het afgelopen weekend is de festivalcommissie al in de weer geweest met het aanpassen van plattegronden, licht en geluid en het omleiden van leveringen. De organisatie hoopt ook in de aula drie podia te zullen hebben. Gedurende de week zal daarover meer duidelijk worden.

De opbouw moet wel gedaan worden in veel minder tijd dan normaal. “Gewoonlijk zijn we vijf dagen bezig, nu hebben we vanaf donderdagavond”, vertelt Piebenga. Ze ziet dat met vertrouwen tegemoet. “We hebben vele extra handjes, bijvoorbeeld van oude festivalcommissies. Ook de facilitaire dienst en de faculteit staan paraat.”

Het immens populaire IO Festival vindt dit jaar voor de 41ste keer plaats. Buiten coronatijd toen het twee keer online was, was de faculteit altijd de thuisbasis. Ditmaal waren de kaartjes volgens Piebenga ‘binnen één seconde’ uitverkocht. De studievereniging heeft de kaarthouders al laten weten dat er een alternatieve locatie is. “We hebben dat zo positief mogelijk gecommuniceerd. We zien dit als een uitdaging.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl